03 maart 2015

CDA bezoekt Leger des Heils

Het Leger des Heils Utrecht biedt professionele zorg en maakt een verbinding met de buurt. Het CDA ging daarom maandagavond 2 maart op werkbezoek. Op ontvangst van Theo de Korte (Regiomanager West) en Jan Jans (Directeur Midden Nederland) werd de fractie rondgeleid op de nieuwe locatie in Ondiep. Er volgde een goed gesprek over kwetsbare mensen, de zorg daarvoor, de buurt en de rol van de gemeente.

Het nieuwe complex in Ondiep is een locatie waar dak- en thuislozen met voornamelijk psychiatrische problematiek een woonomgeving wordt geboden gericht op zo zelfstandig mogelijk functioneren. Daarnaast zit in het complex een buurtcentrum ‘Bij Bosshardt’, waar een ‘huiskamer’ is voor de buurt en veel activiteiten plaatsvinden. Hierbij maken ze ook veel gebruik van vrijwilligers.

Raadslid Marloes Metaal (CDA):

“Waardevol om te zien hoe het Leger des Heils hulpverlening echt in de wijk doen, en ook omwonenden betrekken. De hoeveelheid vrijwilligers die ze ook betrekken is hoopvol. Het was mooi om te gast te zijn”

Over het Leger des Heils in Utrecht

Het Leger des Heils bestaat grofweg uit twee organisaties. Aan de ene kant het kerkgenootschap, die aan evangelisatie en dienst aan de naaste werkt, en aan de andere kant de stichting Leger des Heils Welzijns – en Gezondheidszorg die verantwoordelijk is voor de professionele hulpverlening. De scheiding tussen deze twee organisaties is bewust gemaakt om beter aan te sluiten bij de behoefte aan professionele zorg en de eisen van de overheid.

In Utrecht heeft het Leger des Heils een ruim aantal locaties die verslavingszorg, jeugdbescherming en hulpverlening, gezondheids- en ouderenzorg, reclassering en maatschappelijke opvang verzorgen. Ook bied het Leger des Heils op Zuilen en in Ondiep een ‘huiskamer voor de buurt’ in de vorm van de locaties van ‘Bij Bosshardt’.