15 juni 2017

CDA pleit voor stadsgarderobes binnenstad

De gemeente Utrecht moet op centrale plekken in de stad ‘garderobes’ inrichten. Dat zegt de CDA-fractie donderdag in de raadscommissie.

Fractievoorzitter Sander van Waveren wil een voorziening, waar mensen ’s avonds of in het weekend tassen en waardevolle spullen kunnen opbergen:

“We investeren heel veel in onze binnenstad. De kwaliteit van de openbare ruimte gaat vooruit, daar horen ook dit soort voorzieningen bij. Het is ook goed voor de economie: als je je tassen veilig achter kunt laten, ga je eerder nog een hapje eten of door om te dansen ’s avonds.”

De inzet past bij de wens van het CDA om de verblijfskwaliteit van de binnenstad op niveau te brengen. Dat betekent meer dan alleen nette stoepen en pleinen. Zo is het van belang dat er voldoende openbare toiletten zijn en dat de veiligheid op orde is. Zo hebben de Utrechtse fietsenstallingen in sommige gevallen al kluisjes, maar die weten mensen nog slecht te vinden, daar zou meer aandacht aan besteed kunnen worden.

Concreet

Het CDA roept het college op om het gesprek aan te gaan met Koninklijke Horeca Nederland, met het Groningse initiatief en met andere partijen om te kijken welke kansen zij zien.

Sander van Waveren: “We denken niet dat de gemeente zelf de exploitatie hoeft te doen: als we initiatiefnemers bij elkaar brengen en ruimte bieden zou dit daarna zelfstandig moeten kunnen draaien. Ik roep mensen die zelf kansen zien ook op om zich te melden!”

Goede voorbeelden

In Groningen is zo’n stadsgarderobe al een groot succes. De garderobe is daar vooral voor uitgaanspubliek dat jassen en tassen ’s nachts kwijt wil, maar niet in de hoek van een kroeg. Voor € 2 euro hang je je jas op en je hoeft er heel de avond niet meer naar om te kijken. Daarnaast wordt op verschillende plekken geëxperimenteerd met pakketautomaten die 24/7 toegankelijk zijn en waar pakketjes kunnen worden achtergelaten of opgehaald – in dat geval voor verzending per post. Het “De Buren” concept in Hoog Catharijne is daar een goed voorbeeld. Het CDA is voor een uitbreiding van dit type experimenten in Utrecht.