13 april 2021

CDA Utrecht: voor een stad waar je je thuis voelt

Utrecht is een fantastische plek om te wonen en bezoeken. Het is een schitterende stad, met dorpse gezelligheid. Als CDA Utrecht staan wij voor een Utrecht waar mensen met elkaar verbonden zijn en naar elkaar omzien. Van jong tot oud en van arm tot rijk. Of je hier nu al je hele leven woont, of een import-Utrechter bent. We geloven dat wij er samen verantwoordelijk voor zijn dat iedereen erbij kan horen en mee kan doen.

Wij staan voor een Utrecht waar je je thuis voelt. Om daarvoor te zorgen, zijn drie zaken nodig:

Samen verantwoordelijk

Een slimme overheid en een sterk bedrijfsleven zijn belangrijk voor de bloei van Utrecht. Maar uiteindelijk zijn het de inwoners die de stad maken. Daarom zijn we groot fan van de Utrechtse samen-doeners, zoals sportclubs, studentenverenigingen en toneelgezelschappen. We ondersteunen Utrechters die hun bijdrage willen leveren op alle mogelijke manieren, van vrijwilligers en mantelzorgers, tot goeie buren. Juist nu de wereld razendsnel verandert, moeten we met elkaar nieuwe oplossingen vinden en ieders creativiteit en inzet benutten.

We geloven in een gemeente die luistert naar haar inwoners en weet wat er speelt, maar ook duidelijk aangeeft wat wel en niet kan. We spreken Utrechters aan op de verantwoordelijkheid die zij hebben voor onze prachtige stad en we durven ook onwenselijk gedrag te benoemen. We zijn samen verantwoordelijk voor Utrecht en daar is dus iedere Utrechter bij nodig.

Basis op orde

De gemeente heeft als taak te zorgen dat de basis op orde is. Of het nu gaat om onderwijs, zorg, ondernemersklimaat, duurzaamheid of veiligheid - Utrechters moeten van de gemeente op aan kunnen. De gemeente zorgt voor een solide fundament. Dat vraagt om een overheid die niet hoogdravend is, maar betrouwbaar. Die zorgvuldig omgaat met publieke middelen en realistische doelen stelt. Als de gemeente zorgt dat de basis op orde is, dan kan de stad tot bloei komen.

Stad op mensenmaat

Utrecht is een prachtige stad, logisch dus dat het groeit. Maar het lijkt wel alsof op het gebied van toerisme, horeca en evenementen het altijd maar “meer” moet. We waarderen het groen, de ruimte en het ontspannen karakter van Utrecht. Dat is de kracht van de stad en dat willen we doorgeven aan toekomstige generaties. Groei is voor ons geen doel op zich.

Het gaat vaak over internationale profilering, grote evenementen en de binnenstad, maar uiteindelijk woont elke Utrechter gewoon in een straat, in een buurt. In die straten en buurten – van Vleuten tot Overvecht tot Lunetten – moet het goed leven zijn. Wij staan voor dat echte Utrecht – een stad op mensenmaat.