14 oktober 2016

CDA vraagt extra ondersteuning voor verenigingen

Verenigingen zijn van onschatbare waarde in onze Utrechtse samenleving. Wat het CDA betreft kunnen die wel een extra steuntje gebruiken. Daarom vroeg het CDA-Utrecht deze week bij de begrotingscommissies om een verenigingsdossier voor de stad, analoog aan het bestaande ondernemersdossier: een aanspreekpunt voor besturen dat ook in de avonduren toegankelijk is. Hier kunnen verenigingen hulp krijgen bij lastige klussen als bijvoorbeeld subsidieaanvragen.

Verenigingen

Het College zet in op een stad die voor een groot deel door mensen zelf vormgegeven wordt. Daar spelen verenigingen een belangrijke rol in, of het nu sportverenigingen, culturele verenigingen, studentenverenigingen of winkeliersverenigingen zijn, of wat er verder nog bestaat. Heel veel van die verenigingen worden door vrijwilligers gerund, in de avonduren. Het CDA vroeg al eerder aan het College hoe verenigingen die worstelen met het invullen van bestuursfuncties geholpen kunnen worden. Voor de verenigingen die hun bestuur op orde hebben, is contact met de gemeente over bijvoorbeeld subsidies een aardige kluif.

Marloes Metaal (raadslid CDA): “Voor ondernemers heeft de gemeente informatie toegankelijk via een ondernemersdossier. Ook kunnen zij in de avonduren terecht voor diensten. Dat zou voor verenigingen ook een uitkomst zijn. We hebben de wethouder dan ook gevraagd hiermee aan de gang te gaan.”

Het CDA vroeg om een verenigingsdossier zoals de gemeente ook het ‘ondernemersdossier’ kent. Een online dossier waar informatie tussen verschillende verenigingen en de gemeente gedeeld kan worden. Hierbij zou het tevens handig zijn als niet elke keer alle gegevens opnieuw ingevuld hoeven te worden, maar dat die vooringevuld kunnen zijn.

Verenigingen verdienen steun

Verenigingen spelen een onmisbare rol in de samenleving. Zij bevorderen participatie, onderlinge verbinding en gezondheid.

Marloes Metaal (raadslid CDA): “Verenigingen zijn goud waard voor onze maatschappij! Zij verdienen een podiumplaats en hebben recht op goede ondersteuning.”

Sinds 2015 voerde het huidige college bezuinigingen op het programma sport in. Het CDA blijft zich hiertegen verzetten en wil meer investeren in (sport)verenigingen in de stad.