22 juni 2017

Dankzij CDA grofvuilwachtlijst teruggedrongen

Eerste stap in oplossing afvalproblematiek gezet

De gemeente gaat het systeem van de grofvuilophaaldienst aanpassen. Vrachtwagens gaan vaker naar andere wijken rijden als ze tijd over hebben. Fractievoorzitter Sander van Waveren vroeg vanmiddag om actie tijdens het Vragenuurtje. Er gaat nog veel mis in de afvalophaaldienst, maar het CDA is blij dat het grofvuil aangepakt wordt.

De Utrechtse vuilnisophaal is op dit moment niet goed geregeld en laat veel te wensen over. Bewoners ergeren zich aan vervuiling op straat rond ondergrondse containers. Dit komt omdat er lange wachttijden zijn voor het ophalen van grofvuil, de ondergrondse containers te vaak vol zitten en veranderingen niet goed doorgevoerd worden. Het CDA stelde daarom vandaag, namens veel fracties, vragen aan het College.

Sander van Waveren (fractievoorzitter CDA): ‘Bewoners willen in een schone stad leven, maar dan moet de gemeente daarvoor wel de juiste faciliteiten bieden. We zijn blij dat de wethouder de grofvuilophaaldienst op korte termijn gaat verbeteren.’

Afval belandt op straat

Afspraken voor het laten ophalen van grofvuil zijn nu pas over twee of drie weken te maken, en ook dan maar op één dag per week (die per wijk weer verschilt). Niet iedereen heeft ruimte om zijn grofvuil zo lang te stallen, met als gevolg dat het grofvuil op straat wordt gedumpt. Vaak is dit bij ondergrondse afvalcontainers, naast de andere rotzooi die daar al staat, omdat de containers regelmatig vol zitten.

Ondergrondse vuilniscontainers blijven een zorg

Er heerst veel onduidelijkheid rondom ondergrondse vuilniscontainers, waardoor het draagvlak hiervoor wordt verkleind. Eerder dit jaar stelde het CDA al vragen over het inconsistente pasjessysteem. Zo gaan sommige ondergrondse afvalcontainers altijd open, andere gaan met allerlei verschillende passen open en weer andere gaan onverwachts alleen nog maar met de eigen pas open. Daarnaast zijn er veel vraagtekens bij de locatiebepaling van de ondergrondse containers. Waar bewoners van oude stadswijken in opstand komen tegen de plaatsing van ondergrondse containers, worden de ondergrondse containers in andere wijken tegen de zin van bewoners in weggehaald.

Sander van Waveren (fractievoorzitter CDA): ‘Het College heeft afgelopen jaren mooi sier gemaakt met verlaging van de afvalstoffentarieven. Daardoor is niet geïnvesteerd in de kwaliteit van de dienstverlening en dat merken inwoners nu.’

CDA pleit voor meer investeringen

Al in 2014 werd aangekondigd dat containers zouden worden uitgerust met computerchips, zodat deze altijd op tijd geleegd kunnen worden. Inmiddels duurt het nog tot 2018 – op z’n vroegst – voordat dit geregeld is. Het CDA wil dat er vaart gemaakt wordt met deze investering. Ook moet de gemeente meer investeren in voldoende menskracht, zodat containers op tijd worden geleegd en direct worden gerepareerd bij een defect. Ruimte voor deze investeringen is er, omdat er nog een paar miljoen in de reserve voor de vuilnisophaal zitten.