10 november 2016

Eenzaamheid aanpakken door inzet MBO-stagairs

CDA Utrecht wil eenzaamheid van ouderen in de stad aanpakken door MBO-stagiairs zorg en welzijn in te zetten. Om invulling te geven aan hun stage kunnen zij activiteiten ontwikkelen om ouderen bij de samenleving te betrekken.

Eenzaamheid bestrijden

Het CDA wil eenzaamheid onder ouderen in de stad tegengaan. MBO-stagiairs die een opleiding in de richting van zorg en welzijn doen, kunnen hiervoor activiteiten ontwikkelen. Eenzaamheid is, met name onder ouderen, een groot probleem. Het CDA wil meer investeren in activiteiten en dagbesteding voor ouderen. Het draagt bij aan het welbevinden: ouderen blijven zich langer vitaal en gezond voelen.

Marloes Metaal (raadslid CDA): “Eenzaamheid onder ouderen is een groeiend probleem en het is voor veel MBO’ers moeilijk een stageplek te bemachtigen. Op deze manier wordt eenzaamheid bij ouderen en het tekort aan stageplaatsen in een keer aangepakt.”

Inzet MBO-stagiairs zorg en welzijn

Voor MBO-studenten van verschillende opleidingen is het moeilijk om een stageplek te vinden. De gemeente kan het stageaanbod voor leerlingen in de richting zorg en welzijn uitbreiden door een stageplek aan te bieden in het maatschappelijke veld. De stage houdt in dat stagiairs activiteiten voor eenzame en minder mobiele ouderen in de stad organiseren. Op die manier snijdt het mes aan twee kanten.
In het voorjaar nam het CDA het al op voor MBO’ers die moeite hebben met het vinden van een stageplaats. Een motie van het CDA om het tekort aan stageplaatsen aan te pakken, werd door de hele raad gesteund. Het CDA ziet nog onvoldoende inzet in de begroting op de aanpak van het tekort van stageplaatsen.

Tegenbegroting CDA

Het voorstel is opgenomen in de tegenbegroting van het CDA. De fractie zal deze vandaag indienen bij de begrotingsbehandeling in de gemeenteraad.