23 september 2021

Oproep: 'Meer ruimte voor zelfbeheer openbaar groen'

Op 9 september heeft Jantine Zwinkels tijdens de commissievergadering aandacht gevraagd voor openbaar groen in zelfbeheer. Deze initatieven zijn van groot belang in onze mooie stad! Daarom doen wij een oproep aan de Utrechtse zelfbeheerders die een bordje bij hun stukje groen willen laten plaatsen. Benieuwd? Lees vooral verder!

Steeds meer Utrechters vinden het leuk om bezig te zijn met het groen in de buurt, terwijl er tegelijkertijd weinig huizen met (grote) tuinen worden gebouwd. Dit enthousiasme blijkt wel uit de lange wachtlijsten voor volkstuintjes en het toenemend aantal initiatieven waarbij mensen in hun eigen straat een geveltuintje of boomspiegel planten en onderhouden.

Jantine Zwinkels: "Als CDA Utrecht moedigen we dergelijke initiatieven natuurlijk van harte aan. Naast de vergroening van de buurt, draagt het ook bij aan meer sociale contacten en eigenaarschap voor je eigen omgeving. De gemeente moet zelfbeheer stimuleren met een menselijke maat!"

Tijdens het commissiedebat heeft Jantine aandacht gevraagd voor extra ondersteuning voor het zelfbeheer. Daarbij kan gedacht worden aan het plaatsen van een bordje dat meer vertelt over het zelfbeheer, groenconcierges vanuit de gemeente die helpen met kennis van zaken, en een andere manier van werken bij de gemeente zodat de zelfonderhouden plekken niet per ongeluk toch worden gemaaid door de (aannemers van de) gemeente. Verder kan de gemeente ook een rol spelen in het meer in contact brengen van zelfbeheerders, zodat ze van elkaars ervaringen kunnen leren en ideeën kunnen uitwisselen. Tot slot lichtte Jantine toe dat het is goed als de gemeente ook kleine fysieke (opslag)ruimtes beschikbaar stelt, als daar behoefte aan is. Daar tegenover staat dat de inwoners zelf natuurlijk ook samen veel kunnen organiseren.

Oproep voor zelfbeheer-actievelingen

Binnenkort zullen we een voorstel indienen bij de gemeenteraad over het plaatsen van bordjes bij groene stukjes zelfbeheer. Wethouder Diepeveen gaf aan dat intiatiefnemers voor zelfbeheer zelf aan de bel moeten trekken als ze graag een bordje willen laten plaatsen. Maar het CDA Utrecht helpt die Utrechters graag een handje mee! Dus: ben jij een zelfbeheerder en wil je erkenning voor jouw stukje groen, wil je iets kwijt over dit onderwerp of heb je zelf nog leuke ideeën? Benader ons! Stuur ons vooral een berichtje op [email protected], en dan kijken we naar de mogelijkheden!