08 december 2016

Geef bewoners inspraak in toekomstige verkeersplannen Hoge Weide

CDA Utrecht is ontevreden over de tijdelijke omleiding voor bewoners van de nieuwbouwbuurt Hoge Weide in Leidsche Rijn. Door werkzaamheden aan de Stadsbaantunnel en sluiting Oude Vleutenseweg moeten bewoners vele kilometers omrijden om de wijk uit te komen. Het CDA vroeg aan de wethouder om een tijdelijke openstelling van de Grauwaartsingel. Het CDA wil ook dat de ontsluiting van de buurt in zijn geheel opnieuw bekeken wordt. Fractievoorzitter Sander van Waveren stelde daar vragen over in de gemeenteraad. Bewoners van Hoge Weide die via de Gele brug naar de stad willen moeten eerst door de tunnel, twee keer onder het spoor door en zijn dan pas op de nieuwe Stadsbaan.

CDA-fractievoorzitter Sander van Waveren: “Nu de eerste bewoners in de buurt terecht komen blijkt dat het ontwerp niet iedereen goed bevalt. Juist de nieuwe bewoners zelf kunnen goed beoordelen hoe ze de balans in hun buurt willen leggen.”

Sluipverkeer versus bereikbaarheid

Het CDA wil dat de gemeente met de bewoners van Hoge Weide in gesprek gaat over een structurele oplossing. Het CDA is van mening dat het openstellen van de Grauwaartsingel niet direct een groot risico op sluipverkeer oplevert, wanneer deze in beperkte mate opengesteld wordt. Daarom roept het CDA het college op om te onderzoeken of het mogelijk is de Grauwaartsingel open te stellen voor inwoners van Hoge Weide. Dit kan desnoods met snelheid remmende maatregelen voor bepaalde delen van de dag, zoals buiten de spitsuren.

Buurtbewoners worden maandag verder ingelicht

Wethouder Geldof gaf antwoordde tijdens het vragenuurtje van de gemeenteraad dat hij de verkeersplannen in Hoge Weide aanstaande maandag aan de bewoners presenteert. Het CDA wil dat de wethouder niet alleen zijn verhaal vertelt, maar ook openstaat voor suggesties van bewoners uit de buurt, om de structurele verkeersdoorstroom te verbeteren.

Tijdelijke ontsluiting Grauwaartsingel praktische oplossing

Op dit moment is de situatie voor bewoners extra lastig omdat de stadsbaantunnel voor 10 dagen is afgesloten. Nu wordt een route via Langerak en Het Zand aanbevolen. Met een tijdelijke openstelling van de Grauwaartsingel had de gemeente bewoners tegemoet kunnen komen om de hinder door de werkzaamheden te verminderen. Het CDA vindt het onbegrijpelijk dat in de planning en uitvoering geen mogelijkheid is gevonden om bewoners via de Grauwaartsingel te laten rijden.