21 augustus 2020

Geluidsoverlast opgevoerde voertuigen aanpakken

Al jaren is het een probleem, de overlast van luidruchtige voertuigen door de straten van Utrecht. Het gaat ten koste van de verkeersveiligheid, rust en met name plezier in de wijk om te zijn en te wonen. Wat ons betreft houdt dat echt een keertje op. Het wordt steeds gekker. Bijvoorbeeld op de Kanaalstraat of de Europalaan, waar de opgevoerde quads en andere voertuigen je voorbij racen. Reden om in de gemeenteraad een nieuwe poging te doen om dit een halt toe te roepen.

Ons voorstel is om te gaan handhaven op de geluidsoverlast die aan de uitlaat optreedt en de wettelijke normen overschrijdt. In andere steden gebeurt dit inmiddels ook, soms ook ondersteund door camera’s en meetapparatuur. Naast dit optreden moeten we natuurlijk ook het ongewenste verkeersgedrag bespreekbaar maken en de inrichting van straten verbeteren, zodat het weer veilig en plezier wordt voor iedereen, van jonge gezinnen tot ouderen, om deel te nemen aan het verkeer.

“Onze stad is geen racecircuit. Ik vind het niet alleen asociaal maar ook nog eens totaal niet inclusief als we wegkijken voor deze overlast. We moeten hard optreden: de stad is van ons allemaal!” – Jantine Zwinkels, CDA Utrecht