13 april 2017

Huisartsenzorg in de knel

Het CDA heeft vandaag aandacht gevraagd voor de positie van huisartsen in Overvecht. Zelf luidden de huisartsen eerder ook al de noodklok bij het rijk. De werkdruk is te hoog, de bekostiging te laag. Dat zorgt voor een hoge doorstroming in de artsenpraktijken, terwijl de zorgvraag in de wijk enorm is. Het CDA wil daarom actie zien van het College. Het moet actief op zoek gaan naar mogelijkheden om de huisartsen te ondersteunen.

Goede huisartsenzorg is van ongekend belang. Ze zijn een belangrijke schakel in de hele zorgketen, en het is essentieel dat zij een relatie met patiënten kunnen opbouwen. Door overbelasting, tekortschietende bekostiging en de veelheid aan complexe gevallen in een wijk als Overvecht lukt dat nu niet.

Het CDA zou graag zien dat het college op zoek gaat naar mogelijkheden om de werkdruk van de huisartsen te verlichten. Dit kan wellicht door aanpassingen in het hele zorgaanbod, waarbij ook buurtteams, wijkverpleging en verzorging kan worden betrokken. Ook wil het CDA dat het College samen met de studie Huisartsengeneeskunde in Utrecht om tafel gaat zitten om de problematiek te bespreken.

Raadslid Marloes Metaal: ‘Natuurlijk worden huisartsen landelijk bekostigd. Als gemeente hebben we echter een enorm belang bij een goede huisartsenzorg, zeker in kwetsbare wijken met veel gezondheidsproblemen. Daarom vindt het CDA dat het College zijn nek moet uitsteken voor deze artsen en hun patiënten in Overvecht.’

De wethouder erkende de zorgen die het CDA uitte. Op aandringen van het CDA zegde de wethouder toe de raadsleden snel te betrekken bij het project Krachtige Basiszorg. Binnen dit project kunnen huisartsen, zorgverleners en raadsleden met elkaar in gesprek en samen zoeken naar oplossingen voor de problemen.