17 november 2017

Kandidaten gemeenteraad 2018-2022 bekend!

Het bestuur van CDA Utrecht heeft de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar vastgesteld. De ledenvergadering van het CDA besluit op 29 november definitief over de lijst. De lijst is een goede mix van kandidaten uit verschillende Utrechtse buurten, van verschillende leeftijden en uit verschillende werkvelden.

Fractievoorzitter Sander van Waveren werd voor de zomer al door de leden tot lijsttrekker verkozen. Hij wordt op de lijst gevolgd door nieuwkomer Bert van Steeg. Bert is 41 jaar oud, woont met zijn gezin in Hoograven en is werkzaam bij Detailhandel Nederland, waar hij verantwoordelijk is voor het tegengaan van winkelcriminaliteit.

Op plek drie en vier staan bekenden uit de huidige raadsfractie: raadslid Bert-Jan Brussaard (33 jaar oud) en fractievolger Matthijs Buijs (27). Bert-Jan heeft zich de afgelopen jaren bewezen als een kundig raadslid, vanuit de oppositie wist hij een visie op religieus erfgoed af te dwingen en staat hij ook aan de basis van de huidige voorstellen om huurwoningen in de stad betaalbaar te houden. Bert-Jan werkt bij het Havenbedrijf Rotterdam en woont met zijn vrouw in Wittevrouwen.

Matthijs Buijs zette zich de afgelopen jaren in voor zijn eigen wijk Kanaleneiland. Zo zette hij de aanpak van rattenoverlast op de agenda, waardoor de gemeente extra is gaan inzetten met voorlichting en handhaving over (zwerf)afval.

Op plek vijf staat weer een nieuwkomer: Jantine Zwinkels (27), werkzaam als adviseur duurzaamheid bij een groot ingenieursbureau en voormalig tophandbalster. Jantine woont met haar vriend in Lombok.

Hessel Stellinga (44) uit De Meern completeert de top 6. Hessel is jurist en weet alles van gemeentelijke besluitvorming. Als lid van advies- en bezwaarschriftencommissies kent hij ook de problemen waar bewoners en bedrijven bij de overheid tegenaan lopen.

Sander van Waveren (lijsttrekker CDA): “Op de lijst staan kandidaten uit verschillende Utrechtse buurten, van verschillende leeftijden. Ook is de lijst een mooie mix van kandidaten uit verschillende werkvelden: van bedrijfsleven tot maatschappelijke organisaties en overheidsinstanties. Dit is een lijst waar de inwoners van Utrecht met vertrouwen op kunnen stemmen, dat is zeker!”

Nummers 7 en 8 zijn weer bekenden van de vorige lijst. Radj Ramcharan werkt momenteel bij stichting Lezen & Schrijven, maar was eerder ouderenadviseur bij een buurtteam in Utrecht en raadslid in Nieuwegein. Ook zet hij zich actief in om Utrechtse jongeren aan stageplaatsen te helpen. Larissa Exalto, fractievolger sinds 2014, staat op nummer acht van de lijst.

Nummer negen is Dick van Dijk. Hij werkt bij de Nederlandse Spoorwegen en is bekend in Utrecht als beiaardier en organist. Hilbert Onvlee sluit de top 10 af. Hij werkt bij het Leger des Heils. In het verleden was hij lid van de Wijkraad Zuid, hij woont in Hoograven.