02 april 2021

Meer aandacht voor groen in de stad

In 2009 is het gemeentelijke bomenbeleid vastgesteld, wat door het college eens in de 4 jaar wordt geëvalueerd. Gisteren was het zover, maar deze evaluatie laat helaas zien dat de basis niet op orde is binnen de uitvoering van het bomenbeleid. Er moet meer aandacht komen voor groen in de stad! Het NK Tegelwippen biedt hier een helpende hand bij.

Prioriteit bij groenarme wijken

Wethouder van Hooijdonk geeft aan dat er een aantal knelpunten naar voren zijn gekomen in de evaluatie van het bomenbeleid. Het werd onder andere duidelijk dat het behouden van volwassen bomen in de knel raakt en het beleid niet is geactualiseerd op het veranderende klimaat en de (volks)gezondheid.

Jantine Zwinkels heeft daarom gistermiddag namens het CDA Utrecht de wethouder opgeroepen om de inwoners van wijken met weinig groen te betrekken bij de planvoering. Ook moet er meer aandacht komen voor jonge bomen, zeker in het vooruitzicht van een veranderend klimaat en naderende droogte. Hierbij moet prioriteit komen te liggen bij deze groenarme wijken. In andere wijken met meer groen moet dit beschermd worden bij geplande nieuwbouw. We zijn er immers samen verantwoordelijk voor dat Utrecht een groenere leefomgeving wordt! In het kader van deze gedeelde verantwoordelijkheid komt er ook een platform voor mensen met groene vingers die zich willen inzetten voor mooie boomspiegels.

NK Tegelwippen

In het kader van die vergroening heeft Jantine Zwinkels gistermiddag mondelinge vragen gesteld aan het college over het NK Tegelwippen, dat op 30 maart is begonnen. Het is de bedoeling dat tot 30 september zoveel mogelijk tegels in Utrecht worden vervangen door groen. De bewoners kunnen doorgeven aan de gemeente hoeveel tegels zij in hun tuin hebben gewipt, zodat dit opgeteld kan worden. En wij gaan in Utrecht natuurlijk voor de winst! Hier kan je op de hoogte blijven hoeveel tegels er in Utrecht al zijn gewipt.

Bewoners in Leidsche Rijn lieten al weten druk bezig te zijn met het vergroenen van hun tuinen. Dat past natuurlijk heel goed in onze vergroeningsambities. Maar helaas is er wel een probleem: de tegels mogen niet geplaatst worden bij het grofvuil. Het CDA Utrecht wil daarom dat de gemeente een ophaalservice aanbiedt om tegels op te halen en circulair te verwerken.

Wethouder Diepeveen deelt het enthousiasme voor het NK Tegelwippen. De ophaalservice blijkt dan ook al te bestaan, maar is vanwege een communicatiefout vanuit de gemeente niet goed overgekomen. Utrechters kunnen namelijk hier een afspraak maken om tegels op te laten halen. Om bewoners nog beter te kunnen bereiken met informatie over het NK Tegelwippen, zijn er ook tegelwippartners in de stad. Dit zijn onder andere Mitros, Utrecht Natuurlijk en Guerrilla Gardeners. Deze partners krijgen elke maand een communicatiepakket, waarin ook de ophaalservice van tegels wordt benadrukt.

Zwinkels: “We zijn blij dat de gemeente zich wil inzetten voor het NK tegelwippen en zo bijdraagt aan een stad op mensenmaat!”