01 april 2015

Nieuwe 'visie' stationsgebied is wanprestatie

Het college heeft vandaag – met twee jaar vertraging – een visie gepresenteerd op de tweede fase van het stationsgebied. In de visie wordt een streep gezet door eerdere plannen zonder dat er een realistisch, uitgewerkt alternatief is. CDA is boos dat het college op deze manier jarenlange voorbereiding op het spel zet.

Fractievoorzitter Sander van Waveren:

“Het college presteert het om met één pennestreek niet alleen de bewoners van Lombok, maar ook de binnenstadsondernemers keihard te laten vallen. Dit is geen visie, het is een bezuinigingsoperatie waar onze toekomstige inwoners en ondernemers de rekening voor gaan betalen.”

Westpleintunnel

De ondertunneling van het Westplein was één van de dragende elementen van Visie A, waar bewoners in het referendum van 2003 voor hebben gekozen. De tunnel zou voor schone lucht op het plein zorgen en voor een mooie verbinding tussen de binnenstad en Lombok. Het definitief schrappen van de tunnel zal de binnenstad onbereikbaar maken voor veel bezoekers, terwijl er nog teveel auto’s blijven rijden om een mooi verblijfsgebied op het Westplein te creëren.

Het verkeersbeleid van het college schiet alle kanten op, constateert Van Waveren:

“het schrappen van de knip bij de Monicabrug levert volgens de eigen cijfers van het college alleen al 3700 extra auto’s per dag op het Westplein op. En nu gaan we die weer wegrekenen?”

De gedachte dat bezoekers hun auto halverwege tussen Kanaleneiland en de Binnenstad achterlaten en verder gaan lopen is op geen enkele manier onderbouwd of onderzocht.

Wie betaalt de rekening?

De visie bevat geen financiële paragraaf en dat is een gemiste kans. Juist door kosten en mogelijkheden in beeld te brengen is een goede discussie met de stad daarover mogelijk. Door grote, maar belangrijke investeringen nu te schrappen kunnen we niet de kwaliteit bieden die de inwoners en ondernemers van de stad beloofd is. De rekening zal in de toekomst betaald worden door slechtere bereikbaarheid, slechtere luchtkwaliteit en nieuwe knelpunten.

Wanprestatie

Het CDA vindt dat het college een wanprestatie geleverd heeft met dit document. Alle details ontbreken en de verkeersknelpunten worden niet opgelost, maar weggedroomd.

Van Waveren: “Dit is weer typisch de persberichtenpolitiek van het Utrechtse college: mooie plaatjes en onhaalbare wensdromen. Maar de problemen waar gewone inwoners echt mee te maken hebben krijgen geen enkele aandacht.”

Vervolg

De gemeenteraad was van plan om met een aantal raadsinformatieavonden en een werkbezoek de besluitvorming voor te bereiden over het voorstel. Het CDA gaat zich beraden op de vraag of dat nog nodig is. Van Waveren: “Deze plannen zijn zo vaag dat daar amper goed over te spreken is. Eigenlijk moet het college gewoon terug om het huiswerk opnieuw te doen.”

Meer over de plannen van het college leest u hier

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.