26 april 2018

Onderzoek de gevolgen van trillingen door treinen

CDA-raadslid Jantine Zwinkels heeft tijdens de gemeenteraadsvergadering van vandaag initiatief genomen in een motie die het college van B&W opdraagt om in samenwerking met het Rijk de effecten van trillingshinder door treinen te onderzoeken. De aanleiding hiervoor is het woningbouwplan Kruisvaartkwartier, vlakbij Utrecht CS. De gehele raad stemde in met het voorstel van het CDA.

Bouwen langs het spoor

In de bouwplannen van het Kruisvaartkwartier worden honderden appartementen vlakbij het spoor gebouwd. Hoewel het CDA deze plannen steunt, maakt het CDA zich wel zorgen over de effecten van trillingshinder door voorbij rijdende (goederen)treinen. In het bestemmingsplan is onduidelijkheid over de gevolgen van de trillingen, terwijl al bekend is dat de streefwaarden worden overschreden. Het CDA vraagt om opheldering, juist omdat er vergelijkbare ontwikkelingen langs het spoor aan zitten te komen.

Jantine Zwinkels (CDA): “Het Kruisvaartkwartier en het verdere stationsgebied hebben grote potentie voor duurzame nieuwbouw, dus laten we ervoor zorgen dat er ook echt sprake is van een gezonde leefomgeving. Om dat te kunnen realiseren moeten de effecten van trillingshinder en mogelijke maatregelen inzichtelijk worden gemaakt.”

Gezonde leefomgeving

Het doel van de motie is waarborgen dat de toekomstige bewoners kunnen wonen in een gezonde leefomgeving. Dit mag niet worden bedreigd door trillingen van steeds meer voorbij rijdende treinen op hogere snelheid. De gehele gemeenteraad heeft ingestemd met deze motie, waardoor het College van B&W nu inzichtelijk moet maken hoe groot het probleem van trillingshinder is in Utrecht.