11 november 2016

Slotdebat: Betere veiligheid en meer middeldure huurwoningen

Belangrijke CDA voorstellen aangenomen tijdens het slotdebat

Dankzij het CDA wordt de veiligheid in Utrecht verbeterd, komen er meer middeldure huurwoningen en wordt er werk gemaakt van verenigingsondersteuning. Deze plannen van het CDA zorgen ervoor de samenleving weer voorop komt te staan en profiteurs worden aangepakt.

Aanpak middeldure huurwoningen

Het college komt met een voorstel om de vastgoedontwikkelaars te houden aan de afspraken over de hoogte van de huurprijs en het aantal te bouwen middeldure huurwoningen. Hierin komt het college de eis uit de CDA tegenbegroting tegemoet die fractievoorzitter Sander van Waveren vandaag indiende bij het slotdebat. Bij diverse vastgoedprojecten (zoals de Neudeflat en Zijdebaalen) worden er minder middeldure huurwoningen gebouwd dan afgesproken. Ook gebeurt het vaak dat de huurprijzen na een jaar verhoogd worden, waardoor ze niet in de middeldure huur vallen (710-900 euro per maand).

Bert-Jan Brussaard (CDA-woordvoerder Wonen): “De vraag naar middeldure huurwoningen is enorm in Utrecht. Als gemeente maken we afspraken over aantallen en huurprijzen met vastgoedontwikkelaars. Het kan niet zo zijn dat de gemeente niet ingrijpt als deze afspraken niet worden nagekomen.”

Meer veiligheid op straat

CDA is ook te spreken over de € 600.000,- die het college gaat inzetten voor veiligheid in de stad. Dit voorstel is aangenomen door de raad en wordt ingezet op handhaving in de stad. Zo blijft Utrecht schoon, heel en veilig. Het geld wordt verdeeld over de onderdelen ‘veiligheid’ (meer surveilleren), ‘schoon en heel’ (vervuiling aanpakken) en huisvesting (aanpak huisjesmelkers).

Sander van Waveren: “Vandalisme, overlastgevers en fraudeurs zijn niet alleen hinderlijk maar jagen de hele samenleving op kosten. De overheid moet daar duidelijk en zichtbaar tegen optreden. Het CDA is blij dat er extra in handhaving wordt geïnvesteerd.”

College maakt werk van verenigingsondersteuning

Het derde voorstel dat het college overneemt is het plan van het CDA voor het verenigingendossier. Het gaat om een online dossier waar verenigingen uit de stad informatie kunnen ophalen en delen met elkaar en met de gemeente. Zo krijgen verenigingsbestuurders sneller informatie in handen en zijn ze minder tijd kwijt aan administratieve rompslomp. Ook kunnen aanvragen sneller worden afgehandeld. Het college gaat onderzoeken of zo’n dossier mogelijk is.

Marloes Metaal (raadslid CDA): “Verenigingen zijn het cement voor de samenleving. Als mensen daar hun kostbare tijd in willen steken, zou de gemeente dat maximaal moeten ondersteunen.”