28 november 2019

Tweede Kamer steunt CDA-voorstel voor extra aanpak verkeershufters in Utrecht

De gemeente Utrecht mag als eerste gaan experimenteren met meer bevoegdheden voor verkeershandhaving. Dat is het resultaat van een motie die in de Tweede Kamer werd aangenomen. CDA-kamerlid Chris van Dam diende de motie in, naar aanleiding van contacten met de Utrechtse raadsfractie en burgemeester Van Zanen.

Verkeershandhaving is een prioriteit voor de Utrechtse CDA-fractie, maar bij de politie is er nauwelijks tijd beschikbaar om hardrijders en ander huftergedrag aan te pakken. Fractievoorzitter Sander van Waveren is dan ook blij met deze stap:

“Liever hadden we natuurlijk voldoende politie beschikbaar, maar dit is een praktische stap, waarmee we het Utrechtse verkeer veiliger kunnen maken. Ik ben blij dat we nu als koploper een proef kunnen doen, dankzij de inzet van Chris van Dam in de Tweede Kamer.”

De komende tijd moet duidelijk worden hoe de proef precies vorm krijgt en zullen de gemeentelijke toezichthouders opgeleid moeten worden.

Lees meer in dit artikel in het Algemeen Dagblad / Utrechts Nieuwsblad.