18 juni 2015

Utrechtse parken BBQ-vriendelijker

De parken in Utrecht kunnen barbecuevriendelijker. Fractievoorzitter Sander van Waveren stelt voor om vaste barbecueplaatsen en roestvrijstalen kolenbakken in drukbezochte parken neer te zetten. Het CDA ziet de kolenbakken als een uitstekend hulpmiddel om parken net en schoon te houden. De wethouder laat weten dit een goed idee te vinden en er mee aan de slag te gaan voor volgend jaar.

Sander van Waveren (raadslid CDA): ‘Het is vrij in Utrecht om te barbecueën waar je wil. Het park is voor veel Utrechters een populaire plek, maar waar moet je met de hete kolen naartoe?’

Zwerfvuil vermijden

In Utrecht is barbecueën in de openlucht overal toegestaan. Diverse stadsparken, zoals bijvoorbeeld het Julianapark, Wilhelminapark en Griftpark, zijn in de zomermaanden ware trekpleisters voor studenten en gezinnen. De recreatiegebieden en parken in Leidsche Rijn, zoals de Haarrijnse plas, worden ook steeds drukker. Helaas hebben de parken te maken met bergen troep die op zomerse dagen wordt achtergelaten.

Tijdens de commissievergadering over de voorjaarsnota zal het CDA daarom een oproep doen om het intensieve gebruik van de parken beter te ondersteunen. Daartoe doet de fractie een aantal voorstellen:

• Vaste, stenen barbecueplekken
  • Roestvrijstalen kolenbakken
  • Meer afvalcontainers
  • Intensiever toezicht en meer handhaving van overtreders

Vervuiling aanpakken

Naast betere faciliteiten om afval te lozen, is het CDA ook voor strengere handhaving. Op het dumpen van zwerfaval, kan een boete van 140 euro worden uitgeschreven. Op dit moment wil het college nog niet van die mogelijkheid gebruik maken. Veel inwoners lijken er een handje van te hebben om de resten van een avond in het park gewoon achter te laten. Meer toezicht in parken is geen overbodige luxe, om de rommelmakers te kunnen aanpakken.

Van Waveren: ‘De parken moeten voor iedereen prettig blijven, ook als het druk wordt. Nu draaien nette bezoekers, betrokken omwonenden en de belastingbetaler op voor het opruimen van de rotzooi. Als parkbezoekers te beroerd zijn hun eigen troep te ruimen, dan verdienen ze het om aangepakt te worden! Een paar keer een boete betalen, dan leren ze het wel af.’

Aan de slag

Wethouder Geldof heeft aan de commissie laten weten dit een goed idee te vinden, en ermee aan de slag te gaan voor volgend jaar. Het CDA is blij dat het onderwerp opgepakt wordt, maar had dit natuurlijk liever al voor dit zomerseizoen geregeld willen hebben.

Van Waveren (CDA): “Hoe sneller hoe beter, maar we zijn erg blij dat de gemeente nu aan de slag gaat met barbecuevriendelijke parken”.