07 december 2017

Verkeersplannen Lombokplein laten de stad vastlopen

De CDA-fractie stemde vandaag tegen de plannen voor herinrichting van het Westplein, het toekomstige Lombokplein in het stationsgebied. Belangrijkste kritiekpunt was het gebrek aan oplossingen voor de verkeersdruk. Het college voldeed niet aan de eerdere opdracht om het aantal verkeersbewegingen terug te brengen onder de 15.000 per dag. Uit een stresstest op het verkeerssysteem, die op verzoek van het CDA is opgesteld,  blijkt in het nieuwe plan het huidige aantal auto’s ook niet goed verwerkt kan worden.

Fractievoorzitter Sander van Waveren: “Dit halfbakken plan toont precies aan waarom de gemeentelijke verkeersvisie niet deugt. De problemen worden weer vooruitgeschoven. De kabelbaan van vorige keer is inmiddels uit de plannen verdwenen, maar het geheel blijft luchtfietserij.”

De CDA-fractie steunt de beweging om extra, betaalbare, woningen te ontwikkelen in dit gebeid, die zijn hard nodig. Ook het aanpassen van de enorme verkeersknoop op het Westplein moet snel opgepakt worden. Maar de plannen die vandaag werden vastgesteld zijn maar een half verhaal. Nieuwe woningbouw en voorzieningen vragen ook om aanvullend verkeersbeleid.

De gemeenteraad heeft in 2015, op voorstel van het CDA, de opdracht gegeven om de verkeersknelpunten in beeld te brengen. De CDA-fractie maakte zicht vooral zorgen over de combinatie van de enorme groei in het aantal fietsers dat de bestaande autoweg moet kruisen. Die opdracht is niet uitgevoerd en daarom was afgelopen maand een extra verkenning nodig, waaruit blijkt hoezeer de plannen vastlopen.