Sfeerbeeld zandpad Utrecht
19 januari 2017

Vraagtekens bij Nieuwe Zandpad

De bouw van het nieuwe Zandpad loopt vertraging op. Het college heeft op basis van de Bibob-procedure besloten niet met de investeerder in zee te gaan die tot nu toe de voorkeur had. Het CDA is opgelucht dat het college op basis van de Bibob-procedure deze stevige conclusie durft te trekken.

Voor het CDA is dit een teken aan de wand. In Utrecht wordt een poging gedaan om schone en veilige raamprostitutie te creëren. De sector staat echter niet bekend als schoon en veilig, de conclusies van de Bibob-procedure bevestigen dit.

Het CDA is bezorgd dat de kosten van dit project voor de samenleving nog verder zullen oplopen door deze ontwikkeling. De gemeenteraad zal hier binnenkort een debat over hebben. Het CDA vraagt zich naar aanleiding van dit onderzoek af, of een schone raamprostitutie überhaupt mogelijk is en hoe waarschijnlijk het is dat andere partijen wél door de Bibob-procedure komen.

Marloes Metaal (CDA): “Het CDA heeft altijd al vraagtekens gehad bij de mate van betrokkenheid van de gemeente bij de ontwikkeling van raamprostitutie in Utrecht. We waarderen het dat de gemeente nu wel duidelijke normen hanteert, maar we hebben vraagtekens bij de toekomstbestendigheid van dit project.”