03 maart 2016

Winnaars kunstgrasvelden bekend

Dankzij een amendement van CDA Utrecht krijgen vier Utrechtse sportverenigingen een  nieuw kunstgrasveld. Het CDA diende bij de begrotingsbehandeling in 2015 een amendement in om 4 ton extra aan kunstgrasvelden te besteden. Utrechtse sportverenigingen konden meedingen door een voorstel te doen en dat met een pitch toe te lichten. Vanavond vonden die pitches plaats. Zwaluwen, UVV en de samenwerking van Rivierenwijkers en VSC werden door de jury als besten beoordeeld en krijgen binnenkort een nieuw kunstgrasveld. Het CDA feliciteert alle winnaars!

De fractie is zeer te spreken over de snelle uitvoering van de motie door wethouder Jansen. Het CDA probeert al langer de bezuinigingen op sport terug te draaien. In de begroting van 2016 vond de partij budget voor de financiering van extra velden. Het voorstel van het CDA werd met steun van de gehele raad aangenomen.

CDA-fractievoorzitter Sander van Waveren: “Dit is een begin. De stormloop van aanvragen laat zien dat sportverenigingen om extra velden staan te springen. Het CDA wil in de toekomst nog meer investeren in sport om de wachtlijsten terug te dringen!”

Met meer gras voor sport kunnen wachtlijsten bij diverse sportverenigingen worden aangepakt. Bijvoorbeeld een snel groeiende wijk als Leidsche Rijn heeft te kampen met wachtlijsten en grote behoefte aan extra velden. Maar ook in andere delen van de stad speelt het probleem. Verenigingen willen wel meer mensen toelaten, maar het ontbreekt aan veldcapaciteit.

Van Waveren: “Ook de verenigingen die nu afvielen, hadden heldere plannen en goed onderbouwd. We zullen in de raad daarom de discussie gaan voeren hoe we meer investeringen mogelijk kunnen maken!”

Sinds 2015 zijn er bezuinigingen ingegaan op het programma sport in de stad. Het CDA was daar fel tegenstander van. De fractie zal zich ook in de toekomst blijven inzetten om de sportbezuinigingen te beperken en juist extra te investeren in Utrechtse sport.