CDA | Interview met Maartje Tijssen – Planner & Roosteraar bij…
Interview

23 september 2025 2 minuten lezen

Inter­view met Maartje Tijs­sen – Plan­ner & Roos­te­raar bij Cha­rim: Een goe­de plan­ning is cru­ci­aal voor kwa­li­teit van zorg”

In het kader van de Dag van de Thuiszorg spraken we met Maartje Tijssen (30), Planner & Roosteraar wijkverpleging bij Charim in Zeist en Veenendaal. Al meer dan elf jaar is zij werkzaam binnen Charim en kent de thuiszorg van binnenuit.

In het kader van de Dag van de Thuiszorg spraken we met Maartje Tijssen (30), Planner & Roosteraar wijkverpleging bij Charim in Zeist en Veenendaal. Al meer dan elf jaar is zij werkzaam binnen Charim en kent de thuiszorg van binnenuit.

Van zorg naar planning

Maartje begon ooit als verzorgende. “Toen een collega van de planning vertrok, nam ik haar taken over. Tot mijn eigen verrassing vond ik het plannen zó leuk, dat ik ermee ben doorgegaan.” Jarenlang combineerde ze het werk in de wijk met de planning. Inmiddels richt ze zich volledig op het plannen en roosteren.

Een dag uit het leven van een planner

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit? “Eerst de mail bijwerken, prioriteiten stellen. Eén keer per week hebben we teamoverleg. De ene week werk ik in Zeist, de andere in Veenendaal. Daar roosteren we zo’n 30 medewerkers in, best een uitdaging, zeker met het huidige personeelstekort.”

Maar juist die puzzel is wat Maartje aanspreekt in haar werk: “Ik vind het heerlijk om roosters kloppend te krijgen, zonder open diensten. Dat vraagt om maatwerk: de juiste medewerker bij de juiste cliënt. Niet alleen vanwege bepaalde handelingen, maar ook omdat een vertrouwd gezicht veel betekent voor mensen.”

Planning is meer dan een rooster

Veel mensen realiseren zich niet wat er allemaal bij komt kijken. “Je houdt rekening met de wensen van cliënten én medewerkers. Wie kan wat doen? Wie is beschikbaar? Wie heeft eerder bij deze cliënt gestaan? Het blijft puzzelen, maar daarin zit voor mij de uitdaging.”

De veranderende thuiszorg

Volgens Maartje is de thuiszorg de afgelopen jaren flink veranderd. “We bieden geen maaltijdverzorging meer en zetten meer in op zelfredzaamheid en het gebruik van hulpmiddelen. Dat ontlast ons en maakt ruimte voor de zwaardere zorgtaken. Denk aan de Medido of hulpmiddelen bij steunkousen, zodat bijvoorbeeld familie of buren ook kunnen ondersteunen.”

De Medido is een slim, elektronisch hulpmiddel dat cliënten helpt om hun medicatie op tijd en in de juiste dosering in te nemen. Het apparaat geeft een seintje wanneer het tijd is voor medicijnen en reikt automatisch het juiste zakje medicatie aan. Zo hoeven zorgmedewerkers niet altijd langs te komen voor medicijninname, wat tijd bespaart en cliënten meer zelfstandigheid geeft.

Toch ziet ze ook zorgwekkende ontwikkelingen. “We krijgen steeds meer te maken met cliënten met psychische problemen of vervuilde woningen. Mensen moeten langer thuis blijven wonen, maar soms vraag ik me echt af of dat nog wel verantwoord is.”

Werkplezier en trots

Ondanks de uitdagingen is Maartje positief: “Ik heb het enorm naar mijn zin bij Charim. We hebben een leuk team, er is veel samenwerking en onderling begrip. Dat is zó belangrijk in dit werk.”

Tot slot doet ze een warme oproep aan toekomstige collega’s: “Kom een keer meelopen! De deur staat open. Het is prachtig werk. Je komt bij mensen thuis, in allerlei situaties. Je hebt veel vrijheid, het is afwisselend en ontzettend dankbaar. Ik ben enorm trots op wat wij doen in de thuiszorg.”

Bedankt voor het fijne gesprek. Heel veel succes Maartje!


Namens
CDA Veenendaal

Lees
ver­der