24 april 2023

Column mobiliteit: En nu doorbijten!

Als CDA Woudenberg maken we al jaren werk van schone en veilige mobiliteit. Zo stelden we enkele maanden geleden vragen over de hoeveelheid laadpalen in ons dorp en maakten we ook een punt van nieuwe mobiliteit, zoals deelauto’s. En we vinden dat je je als verkeersdeelnemer veilig door Woudenberg moet kunnen verplaatsen, met de fiets, de auto of te voet.

Een van onze oudste stokpaardjes is de N224, de provinciale weg die vanuit Scherpenzeel onder Woudenberg door naar Zeist loopt. Het is één van de drukste provinciale verkeersaders van de provincie Utrecht en in goede samenwerking met inwoners verenigd in de Klankbordgroep N224 hebben we de overlast van de N224 op de agenda van het provinciebestuur weten te krijgen. Maar nu het eenmaal op de agenda staat, dreigt het daar in het provinciehuis vast te lopen – maar niet als het aan ons ligt.

Niet veel rustiger

Wat is er aan de hand? De provincie is afgelopen jaar een onderzoek gestart naar de N224. De veiligheid van de weg en de doorstroming zouden onder de loep worden genomen, net als de vraag: hoeveel verkeer kan die N224 nou eigenlijk nog aan? Logisch, want in Scherpenzeel wordt hard gewerkt aan woningen en een nieuw bedrijventerrein en Woudenberg zelf timmert letterlijk en figuurlijk ook hard aan de weg – onze gemeenteraad heeft immers net ingestemd met de bouw van woningen in Hoevelaar fase 2. Sinds 2016 is het verkeer op de N224 al toegenomen; en we weten vrij zeker dat het op die weg de komende jaren niet veel rustiger zal worden. Dan is het goed om te weten hoeveel verkeer die provinciale weg eigenlijk nog aankan. Fijn dus dat dat met onderzoek in kaart wordt gebracht.

Vitaliteit? Mobiliteit!

Niet dus. U heeft op 12 april in deze krant kunnen lezen dat de provincie van alles rondom de N224 onderzoekt, behalve de maximale capaciteit. De provincie vindt namelijk dat bij toekomstige ontwikkelingen van ons dorp vitaliteit voorop moet staan en niet mobiliteit. Bovendien zal het onderzoek rond de N224 niet aangeven hoeveel extra auto’s en vrachtwagens de N224 aankan. En het onderzoek wordt ook niet met onze gemeenteraad gedeeld. Dat van die vitaliteit is natuurlijk belangrijk: gezonde inwoners in een gezond dorp – zoiets. Maar dat je verkeer niet aan vitaliteit koppelt, begrijp ik niet. Vraag Woudenbergers eens of zij een verband zien tussen vitaliteit en de N224, vooral op een warme dag wanneer het verkeer tijdens een drukke donderdagochtendspits in de file stationair staat te pruttelen oor de deur van inwoners aan de Stationsweg-Oost. En wanneer even verderop het sluipverkeer op de Nico Bergsteijnweg of de Ekris schoolgaande kinderen het fietsen bemoeilijkt. Wedden dat inwoners vitaliteit en mobiliteit prima aan elkaar kunnen koppelen?

Het College beraadt zich op vervolgstappen richting de provincie. Prima zaak, lijkt me! En ondertussen doen wij dat als CDA Woudenberg ook. We bijten dus door – zodat onze inwoners niet langer op hun tanden hoeven te bijten.

Michel Hardeman - Fractievoorzitter CDA Woudenberg