30 januari 2023

Kennismaking Duurzaam Woudenberg

Als CDA Woudenberg maken we regelmatig kennis met één van de vele stichtingen en organisaties die Woudenberg rijk is. Het is geweldig om te zien hoeveel mensen actief zijn om ons dorp telkens een beetje beter en mooier te maken.

Een groep die daar ook zeker een steentje aan bijdraagt, is Duurzaam Woudenberg. We hebben kennisgemaakt met Gerald ten Wolde, de voorzitter van de stichting. Hij heeft ons verteld over alle activiteiten van Duurzaam Woudenberg.

Duurzaam Woudenberg is twaalf jaar geleden begonnen, naar aanleiding van een avond over klimaatverandering, vanuit de Voorhof en de Catharinakerk. Op dit moment werkt de stichting vanuit drie pijlers.
De eerste pijler is Energie. Er worden Energiecafés georganiseerd over verschillende onderwerpen, zoals isolatie, of infraroodverwarming. Ook zijn er energiecoaches actief die kunnen adviseren op het gebied van verduurzamen en besparen op de energierekening. De coaches kunnen bijvoorbeeld een warmtescan van je huis maken om te kijken waar een woning warmte ‘lekt’.
De tweede pijler is het Repair café. Één keer per maand vindt dit plaats in het Cultuurhuis. Iedereen kan hier komen met kapotte apparaten, en de deskundige vrijwilligers van het Repair café helpen graag met de reparatie.
De derde pijler is Biodiversiteit. Op dit onderwerp worden verschillende activiteiten georganiseerd, zoals bloemen- en bijenprojecten, en de Heuvelrugtuinen.
Jaarlijks organiseert Duurzaam Woudenberg “WAUW!denberg met allerlei activiteiten op het gebied van duurzaamheid.

Duurzaam Woudenberg is altijd op zoek naar nieuwe vrijwilligers, bijvoorbeeld als energiecoach. Kijk voor meer informatie op

www.duurzaamwoudenberg.nl of neem contact op met Gerald ten Wolde via [email protected].

Foto:  Stichting Duurzaam Woudenberg