Kandidaten TK21
21 februari 2022

Kamervragen over het bericht 'Rijk en provincie in gesprek over project Kornwerderzand'

Vragen van het lid Van der Molen (CDA) aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht 'Rijk en provincie in gesprek over project Kornwerderzand'.

Vraag 1:
Hebt u kennisgenomen van het bericht 'Rijk en provincie in gesprek over project Kornwerderzand'? (1)

Vraag 2:
Welke ontwikkelingen hebben zich sinds de ondertekening van de bestuursovereenkomst tussen Rijk en provincie in de zomer van 2020 voorgedaan, die invloed hebben op de planning en kosten van de verruiming van de sluis, het vervangen van de bruggen bij Kornwerderzand en het verdiepen van vaargeulen in het IJsselmeer?

Vraag 3:
Klopt het dat de vertraging van het Rijksproject 'Versterking Afsluitdijk' de provinciale projecten op Kornwerderzand raakt? Op welke wijze kan de planning worden ingelopen?

Vraag 4:
Klopt het dat zich bij Rijkswaterstaat gegadigden hebben gemeld voor zandwinning bij projecten, zoals de Vismigratierivier en Versterking Friese IJsselmeerkust? Welke gevolgen heeft dit voor de kosten en baten voor de provincie bij het verdiepen van de vaargeulen?

Vraag 5:
Klopt het dat de verzilting van het IJsselmeer ernstiger is dan in eerste instantie werd gedacht? Welke beheersmaatregelen zijn nodig om verzilting tegen te gaan en welke consequenties hebben die voor de uitvoering van de verschillende projecten?

Vraag 6:
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de marktbijdrage voor de verruimde sluis? Hoe beoordeelt u het initiatief van scheepsbouwers, verladers en transporteurs? (2)

Vraag 7:
Welke stappen zet u om ervoor te zorgen dat de verruiming van de sluis, het vervangen van de bruggen bij Kornwerderzand en het verdiepen van vaargeulen in het IJsselmeer, zoals vastgelegd in de bestuursovereenkomst tussen Rijk en provincie, zoveel mogelijk volgens planning worden uitgevoerd?

(1) Website GrootSneek, 15 februari 2022 (https://www.grootsneek.nl/grootsneek/rijk-en-provincie-in-gesprek-over-project-kornwerderzand).
(2) Website Leeuwarder Courant, 10 februari 2022 (https://lc.nl/friesland/Scheepbouwers-zijn-om-oplossing-in-impasse-rond-brede-sluis-27467594.html).