Afgelopen vrijdag heeft 'woordvoerder Limburgse zaken' Martijn van Helvert een - corona-proof - werkbezoek afgelegd in Maastricht-Heuvelland. Deze regio heeft een mono-economie gericht op toerisme en horeca. De ondernemers in Valkenburg en omgeving hebben het door corona erg zwaar, het moet niet zo zijn dat dit uitstraling heeft op de rest van de omgeving. Daarom ging Martijn met verschillende (horeca) ondernemers het gesprek aan. Komende week gaat Martijn in Den Haag weer aan de slag om te kijken wat er eventueel mogelijk is om een oplossing te bieden in deze onzekere tijden.

Een aantal van de punten die door Martijn zijn gehoord afgelopen vrijdag:

1) Het spek op de ribben is op! Ondernemers willen het liefst hard werken. Zolang dat niet mag is ruime financiële compensatie meer dan broodnodig.

2) De gevolgen van de maatregelen in deze tweede lockdown zijn erger dan de maatregelen uit de eerste lockdown. Banken, investeerders, leveranciers en pandeigenaren zijn "minder soepel" en kunnen nu helaas minder meedenken.

3) Er is dankbaarheid voor goed bedoelde financiële regelingen, maar deze gaan met name aar de compensatie voor het personeel. Andere vaste lasten worden er helaas niet door gedekt.

4) Ondernemers hebben veel begrip voor de corona-maatregelen maar hebben wel perspectief nodig. Ondernemers willen graag ondernemen, maar daar heb je wel ruimte voor nodig. Zijn zij met kerst open of niet?

5) Nederlandse ondernemers die over de grens wonen hebben jammergenoed nog steeds geen recht op compensatie.

6) De horeca- en evenementenbranche in het Maastrichts-Heuvelland vraagt om maatwerk, elke onderneming is anders en heeft andere mogelijkheden.

7) De pijn lijkt nu niet zo groot, maar belastingen zijn uitgesteld en niet kwijtgescholden. Ondernemers bouwen hierdoor een grote schuldenlast op.

8) Het raakt niet alleen de toerisme-, horeca-, recreatie- en evenementenbranche, maar ook alle toeleveranciers en dienstverleners die afhankelijk zijn van deze branches. Een domino-effect moet voorkomen worden.

9) De angst ontstaat dat criminelen in het gat springen dat nu ontstaat. Dat moet uiteraard ook voorkomen worden!