De kerngroep Veilige Wereld bewaakt de thema's:

• Buitenland (Buitenland raakt aan veel zaken. Diplomatieke relaties met andere landen, maar ook dreiging vanuit andere landen. Handelsoorlogen waar we steeds meer over horen. De rol van Nederland internationaal komt hier ook naar voren.)
  • Defensie (De uitgaven aan Defensie moeten fors omhoog de komende jaren om de 2% te halen. Tegelijkertijd spelen er allemaal vraagstukken over het materieel van Defensie; kwaliteit, hoeveelheid en risico's. Met de opkomst van het digitale tijdperk krijgt Defensie ook een belangrijke taak op het gebied van cybersecurity.)
  • Immigratie (Ongekende aantallen migranten zijn de afgelopen jaren naar Europa gekomen. Herverdelingsvraagstukken zijn nog altijd niet opgelost. Vragen als wie mag wel komen en wie niet blijven urgent. De verwachting is ook dat er de komende jaren klimaatmigranten bij komen vanwege de klimaatverandering.)
  • Ontwikkelingssamenwerking ('Geef ze een vis en ze hebben een dag te eten; geef ze een hengel en ze hebben hun hele leven voedsel'. Over de vorm van ontwikkelingssamenwerking wordt verschillend gedacht. Er wordt geworsteld waar hulp aan wordt gegeven. Ook over het stellen van criteria waaraan voldaan moet worden om ontwikkelingshulp te krijgen is nog geen eenduidigheid.)
  • Europa (Europa is veelbesproken. De taak van Europa is niet onomstreden. Ook de macht die de verschillende Europese organen hebben, wordt graag bediscussieerd.)

Het CDA kent ook de commissie Buitenland. Deze commissie houdt zich ook bezig met thema's die raakvlakken hebben met bovenstaande thema's. Om overlap tussen de werkzaamheden van de commissie en de kerngroep Veilige Wereld te voorkomen, zijn enkele leden van de commissie Buitenland vertegenwoordigd in deze kerngroep.

De leden van de kerngroep Veilige Wereld zijn:

• Marijn Noordam
  • Janne Nijman