Thema's

Iedere kerngroep is verantwoordelijk voor de bewaking van bepaalde thema's en de signalering van de problemen die spelen binnen deze thema's.

Voor de kerngroep Eerlijke Economie zijn dit de thema's:

• Arbeidsmarkt (De werkeloosheid daalt. De komende jaren kan er zelfs een tekort aan werknemers ontstaan in bepaalde sectoren. Ook verschuift het aanbod zich steeds meer naar de hogeropgeleide banen. Met name in de publieke sector wordt de pijn gevoeld van zowel de economische crisis als het tekort aan mensen.)
  • Economie (Na jaren van crisis trekt de economie weer aan. Tegelijk benadrukken economen dat te vroeg juichen gevaarlijk is. In goede tijden moet nagedacht worden over de tijden dat het weer slechter zal gaan.
  • Pensioen (Het pensioenstelsel gaat veranderen. Er wordt door de sociale partners nog druk over gesproken hoe dit eruit moet gaan zien. De gevolgen zijn nog niet duidelijk.
  • Recreatie (In de vrije tijd moet er ook gerecreëerd worden. Op vakantie, een dagje weg of een hobby uitoefenen. Het leuke is dat dit er voor iedereen weer anders uitziet.)
  • Sociale Zekerheid (Ook als mensen ziek zijn of niet kunnen werken, moet mensen een geholpen worden. Het stelsel van sociale zekerheid zorgt ervoor dat dit gegarandeerd wordt. Ook kinderbijslag en verzekeringen vallen hieronder.)
  • Wetenschapsbeleid en innovatie (Nederland heeft een kenniseconomie. De wetenschap speelt hierin een belangrijke rol. Ook innovatie speelt een belangrijke rol voor Nederland. Start-ups en andere innovatieve ontwikkelingen bij bedrijven dragen bij aan de Nederlandse economie.)

Leden

De kerngroepen zijn samengesteld uit leden die elk hun eigen deskundigheden inbrengen.

• Hans van der Wind
  • Michiel Dijkman