22 juli 2023

Nieuw voorstel kostentoedeling

Een meerderheid van het algemeen bestuur van het Waterschap WDOD heeft ingestemd met een aangepaste kostenverdeling van de waterschapsbelasting 2024. Door deze nieuwe verdeling gaan eigenaren van gebouwen evenals eigenaren van natuur iets meer betalen. Eigenaren van landbouwgronden gaan ten opzichte van de huidige verdeling iets minder betalen. Hoe zit het?

De aanslag voor waterschapsbelasting bestaat uit 3 delen:

1) Zuiveringsheffing: belasting om het rioolwater weer schoon te maken. De vervuiler betaalt dit zelf. Een meerpersoonshuishouden betaalt meer dan een eenpersoonshuishouden. En een bedrijf dat veel afvalwater aanbiedt bij de rioolwaterzuivering betaalt meer dan een bedrijf dat bijna geen afvalwater loost. Dat is al jaren zo en blijft de komende jaren zo.

2) Verontreinigingsheffing: belasting om te zorgen voor voldoende en schoon water in sloten, rivieren en meren. Voor stad en platteland. Voor landbouw en natuur. Voor inwoners en ondernemers. Op basis van inwonertal, oppervlakte natuur is bepaald hoeveel baat inwoners hebben bij dit deel van het watersysteem. Bij wdod betalen inwoners (al jaren) voor een derde mee. Dat blijft de komende jaren zo. Het nieuwe bestuur handhaaft dit percentage.

3) Watersysteemheffing: belasting om wateroverlast en overstromingen te voorkomen. Dit gaat om 65% van de kosten van het watersysteem. Wie betaalt wat? De bijdrage wordt bepaald door de waarde die wordt beschermd. De eigenaar van een pand van 2 ton betaalt minder dan de eigenaar van een pand van 8 ton. De belasting is gekoppeld aan de WOZ-waarde. Eigenaren van onbebouwd vastgoed (natuur, landbouw) betalen naar gelang de waarde van hun bezit. De waarde is de afgelopen jaren veranderd. Huizen zijn meer waard geworden, landbouwgrond is minder gestegen. Het bestuur van WDOD wil dat recht trekken. Zo betaalt iedereen naar de waarde van bezit en zorgen we samen dat dijken, gemalen etcetera ons kunnen blijven beschermen.

Het CDA begrijpt ook dat het voor niemand leuk is om meer belasting te moeten betalen. Juist daarom is het goed om de pijn eerlijk te verdelen. Dat doen we op deze manier, vindt het CDA. Dat laat onverlet dat we het belangrijk vinden om te belastingstijging voor iedereen zoveel mogelijk te beperken.

Hieronder staan de nieuwe en de bestaande verdeling van de kosten naast elkaar en staan de tarieven van 2023 per categorie.