08 maart 2023

Vechtvisie Waterschap Drents Overijsselse Delta in de wachtkamer

Op de agenda van het Waterschap Drents Overijsselse Delta stond dinsdag de Vechtvisie. Op verzoek van het CDA is dit document in de wachtkamer gezet.  De Vecht is een mooie rivier die belangrijk is voor mens, dier en natuur. En waar niet alleen het Waterschap, maar waarmee ook de gemeente en de provincie plannen heeft. In de Vechtvisie staan plannen met betrekking tot het ontstenen van de oevers, bemesting, het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en aanpassingen van het waterpeil.

De Vecht (inclusief de oevers en uiterwaarden) vormen een belangrijk cultuurlandschap. Inwoners van de regio en toeristen genieten volop van de rivier en de koeien in de aanliggende weilanden. Ook de natuur is volop aanwezig. Er is de afgelopen jaren volop geïnvesteerd in vispassages en natuurlijk oevers.

Wat het CDA betreft laten we deze onderwerpen de komende tijd rusten en richten we ons op de veiligheid in het gebied (er is een groot project gestart rondom de versteviging van de dijken) en op het winnen van water. Dat laatste is in het gebied goed mogelijk omdat er voldoende water wordt aangevoerd. En de kwaliteit van het bodemwater goed is. We voldoen aan alle normen die gelden rondom de waterkwaliteit. Het is goed om te benadrukken dat activiteiten van boeren in het gebied bijdragen aan de kwaliteit van de bodem. Bemesting en weidegang zorgen voor een betere grasmat waardoor mineralen en andere stoffen minder snel uitspoelen naar het grondwater.

In bijgaand filmpje legt Waterschapsbestuurder Henk Oegema het standpunt van het CDA uit. Het laat zien waarom het CDA blij is dat de visie nog niet wordt uitgedragen door het Waterschap. We moeten er eerst goed over praten met alle betrokkenen.

Https://fb.Watch/j721tJWm8W/