25 mei 2023

Uitbreidingsplannen Roompot - zoom meeting

Zoom meeting CDA Noord-Beveland

Als CDA hebben we op 23 mei 2023 een openbare digitale bijeenkomst gehouden over de uitbreidingsplannen van de Roompot, we hebben aan de deelnemers uitgelegd wat er nu in het bestemmingsplan staat en wat er nog mogelijk is in het nieuwe bestemmingsplan. Beloofd was een kort verslag op de website te plaatsen zodat ook andere belangstellenden kunnen zien waar het CDA Noord-Beveland voor staat. We zijn het er over eens dat we op het kantelpunt zitten waarbij onze eigen inwoners beginnen meer het negatieve te ervaren dan het positieve (wat het toerisme ook zeker brengt). We hebben nu voldoende toerisme om de huidige voorzieningen op niveau te houden, dus is het voor het CDA zaak om in te zetten op de kwaliteit i.p.v. op de kwantiteit.

Je zou gemakkelijk denken: streep dus door de uitbreidingsplannen en klaar, maar zo eenvoudig is het niet!

In het huidige bestemmingsplan heeft Roompot de mogelijkheid het oude terrein helemaal leeg te vegen en de eenheden met weinig bedden (trekkersplekken en jaarplaatsen) in te ruilen voor chalets met minimaal 4 bedden. Dit gebeurt nu bijvoorbeeld al op het oude camping terrein van de Strandjutter bij de Banjaard en dat is ook gebeurd bij Water Village. Beiden overigens geheel binnen de mogelijkheden van het geldende bestemmingsplan.

Omdat de Roompot graag wil uitbreiden zijn bij de voorbereidingen vanuit de gemeente ook de volgende voorwaarden meegegeven:

• Aantal eenheden terug brengen van 1475 naar 1399
• Jaarplaatsen behouden
• Geen groen blok natuur, maar open groenstructuur met open zichtlijnen
• Alle kosten die de gemeente moet maken zijn voor de Roompot
• Roompot doet een vrijwillige bijdrage van € 5.000,- per recreatiewoning aan de gemeente met een minimum van € 1.000.000,-

Tijdens de behandeling na de zomer van het concept bestemmingsplan in de gemeenteraad, kunnen nog aanvullende eisen worden ingebracht n.a.v. de vele ingediende zienswijzen.

Je zou kunnen denken aan:

• Minder grote oppervlakte voor het nieuwe terrein
• Betere garanties voor de aangrenzende boeren
• Vastgesteld maximum aantal bedden voor het héle terrein naast het maximum aantal eenheden. Langere garantie dan 5 jaar voor de jaarplaats-houders

Huidige oppervlakte van de Roompot met bestemming recreatie is opgeteld 80 ha. Het nieuwe terrein met bestemming recreatie is 96 ha. Daarbovenop wordt 13 ha. natuur aangelegd met onder andere een kreek en een duinlandschap. In dit gebied met bestemming natuur kan nooit een recreatie eenheid worden geplaatst, dus dit blijft natuur. Als het aan het CDA ligt, zetten we dus in op kwaliteit en lijkt het ons een goed idee om niet meer uit te gaan van het aantal eenheden per camping of recreatiegebied, maar dat we ook een maximaal aantal bedden in het bestemmingsplan opnemen. Dan houd je grip op het aantal toeristen wat er kan blijven slapen en hebben wij een betere “garantie” dat de ervaren overlast van toeristen die bij de Roompot recreëren niet verergert.

Omdat de Roompot het grootste recreatiebedrijf op ons mooie eiland is kan dit al een goede verbetering voor de inwoner opleveren, die we mogelijk ook bij andere aanvragen kunnen gaan inzetten. Tijdens de bijeenkomst zijn er ook vragen gesteld over wie het bestemmingsplan opstelt, in opdracht van wie, en wie dit vervolgens goedkeurt. Dat heb ik, zoals beloofd, uitgezocht. In dit geval is het concept bestemmingsplan opgesteld door de Antea Group in opdracht van de Roompot Groep BV. Uiteraard gebeurt dit in samenspraak met en binnen de kaders die de gemeente Noord-Beveland heeft opgesteld. Uiteindelijk stelt de gemeenteraad dit bestemmingsplan vast.

Er is ook nog gevraagd of de gemeente een claim kan verwachten van de Roompot als de plannen helemaal niet doorgaan. Er zijn tot op heden kosten gemaakt door de Roompot voor het opstellen van de plannen, dus als alles wordt afgeblazen kan de Roompot een claim indienen. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat deze ook moet worden uitgekeerd: Als het College aan alle inspanningen heeft voldaan die zijn afgesproken in de overeenkomsten en de gemeenteraad vervolgens zelfstandig, onderbouwd op ruimtelijke motieven, besluit niet akkoord te gaan, kan dat.

Als er nog vragen, tips of ideeën zijn, hoor ik het graag!
Johan Sandee 06-81929073 [email protected]