04 mei 2024

Dodenherdenking in Renesse

Vandaag, zaterdag 4 mei herdenken wij allen -burgers en militairen- die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord; zowel tijdens de Tweede Wereldoorlog en de koloniale oorlog in Indonesië, als in oorlogssituaties en bij vredesoperaties daarna. De herdenking vindt plaats in Renesse.

Programma

• 18.45 uur: Burgemeester Van der Hoek en kinderburgemeester Mila Berrevoets leggen bloemen bij het monument van de 10 van Renesse aan de Laône.
  • 19.00 uur: Ontvangst genodigden en belangstellenden in het dorpshuis van Renesse met koffie/thee
  • 19.40 uur: Start tocht naar het monument, de kinderen lopen voorop. Tijdens de stille tocht speelt muziekvereniging Luctor et Emergo koraalmuziek.
  • 19.45 uur: Aankomst stille tocht en opstelling bij het monument.
  • 19.48 uur: Aankondiging programma en toespraak burgemeester Van der Hoek. Aansluitend leggen burgemeester Van der Hoek en locoburgemeester Van Burg namens het college een krans.
  • 19.56 uur: Voorlezen namen en de leeftijd van de 10 van Renesse door 2 leerlingen van OBS Stapelhof.
  • 19.58 uur: Taptoesignaal.
  • 20.00 uur: Klok luidt en aansluitend zijn we 2 minuten stil.
  • 20.02 uur: Zingen coupletten 1 en 6 van het Wilhelmus onder begeleiding van Muziekvereniging Luctor et Emergo. Aansluitend vervolg kranslegging (koraalmuziek door muziekvereniging)
    • Kinderburgemeester met leerlingen OBS Stapelhof
    • Voormalig verzet – Tien van Renesse
    • Vereniging Oud Militairen Indië- en Nieuw Guineagangers
    • Oud-Mariniers
    • Stichting Veteranen Schouwen-Duiveland
  • 20.15 uur: Rondgang over de begraafplaats. De burgemeester legt samen met de kinderburgemeester en de leerlingen van OBS Stapelhof bloemen bij het koopvaardijgraf, het graf van de Britse zeeman en bij de graven van de 10 van Renesse. Aansluitend leggen de aanwezigen bloemen bij de graven van de 10 van Renesse.
  • 20.30 uur: Afsluitend samenzijn in het dorpshuis.