14 juli 2020

Dorpshuis 't Kaaike ontvangt Keurmerk Toegankelijkheid

Dorpshuis ‘t Kaaike in Zuiddorpe is het eerste gebouw in de gemeente Terneuzen dat het bronzen Nederlands keurmerk voor Toegankelijkheid heeft mogen ontvangen. CDA-wethouder Jurgen Vervaet had als wethouder met toegankelijkheid in zijn takenpakket de eer om het keurmerk op te plakken en Els Verbruggen (voorzitter ‘t Kaaike) in de bloemetjes te zetten. Daarmee is ’t Kaaike in Zuiddorpe toegankelijk voor iedereen. In het bijzonder óók voor mensen met een beperking. Bij de uitreiking van het keurmerk sprak wethouder Vervaet de volgende tekst uit.

Beste mensen,

Vandaag is het dan eindelijk zo ver. Het heeft even op zich laten wachten wegens alle omstandigheden in de wereld, maar nu kunnen we eindelijk het  bronzen Nederlands Keurmerk voor Toegankelijkheid uitreiken aan ’t Kaaike in Zuiddorpe.

Van harte gefeliciteerd

Om julie uit te leggen hoe dat zo heeft kunnen komen, geef ik even wat achtergrondinformatie.

Nederland heeft besloten tot ratificatie van het VN-verdrag voor de rechten voor mensen met een beperking. Zowel de landelijke als de lokale overheid gaan er de komende tijd voor zorgen dat er uitvoering gegeven wordt aan het VN-Verdrag. Dit houdt onder andere in dat alle gebouwen in onze gemeente Toegankelijk moeten zijn voor íedereen en dus ook voor mensen met een beperking. Om dit voor elkaar te krijgen heeft de gemeente Terneuzen in 2017 gekozen voor een Samenwerking met Ongehinderd. Deze organisatie heeft voor onze gemeente verschillende locaties getoetst op toegankelijkheid. Aan het begin van dit jaar werd duidelijk dat Ongehinderd ook Keurmerken uitdeelt waarna we ervoor gekozen hebben om een gebouwen opnieuw te laten testen om te kijken of de gebouwen voor zo’n keurmerk in aanmerking komen. Getest werd of gebouwen in aanmerking kunnen komen voor een bronzen keurmerk. Als je een bronzen keurmerk krijgt, heb je de eerste stappen van Toegankelijkheid gezet. Met nog een paar extra aanpassingen kom je in aanmerking voor zilver. En wie voor goud gaat moet aan moet aan alle criteria voldoen.Uit de rapportage is gebleken dat ’t Kaaike een Bronzen Keurmerk verdient. Daarmee zal ’t Kaaike ook vermeld worden in de landelijke app van Ongehinderd en op de website van Ongehinderd waar mensen met een beperking informatie over toegankelijke gebouwen kunnen vinden.

Dit embleem is het bewijs dat ’t Kaaike voldoet aan de criteria van het Nederlands Keurmerk voor Toegankelijkheid in de kleur Brons en dat jullie koploper zijn in het volledig toegankelijk maken van Nederland. Jullie dragen hiermee bij aan een maatschappij waar iedereen keuzevrijdheid heeft en op gelijkwaardige manier kan deelnemen. Voor de gemeente Terneuzen zijn jullie , tot nu toe, zelfs de enige met een Nederlands Keurmerk voor Toegankelijkheid. Wat de gemeente Terneuzen betreft reden om ’t Kaaike in het zonnetje te zetten.

Met dit bronzen keurmerk is ’t Kaaike gecertificeerd tot en met 31-12-2021. Als jullie voor zilver willen gaan, en dat wilen jullie natuurlijk, dan kun je contact  opnemen met de gemeente of met Ongehinderd over hoe je  dit het beste kunt aanpakken. We zien jullie verzoek graag tegemoet.

Nogmaals, van harte gefeliciteerd met het behalen van het Nederlands Keurmerk Toegankelijkheid in de kleur Brons als een van de eersten in de gemeente Terneuzen. Jullie geven het goede voorbeeld en we hopen dat anderen jullie  snel zullen volgen.