13 september 2021

Nieuw herdenkingskruis Valkenisse

Foto's: Jacqueline Sinke Fotografie

Op 11 september 1944 vond een executie van vijf mannen plaats in de duinen van Valkenisse. Op 19 september volgde hier een zesde en laatste executie. De slachtoffers waren drie Vlamingen uit Zelzate en drie Nederlanders waarvan er twee uit Middelburg en één uit Wissenkerke kwamen. (https://www.kruisvalkenisse.nl/slachtoffers/)

Het herdenkingskruis in de duinen bij Valkenisse was vervallen en zag er niet meer uit als een monument. Dit was al het tweede kruis. Het eerste kruis is in 1968 vernield. Colin Bal wilde dat het oude kruis na ruim 40 jaar werd vervangen door een nieuwe. Studenten van het Scalda hebben het nieuwe, betonnen kruis gemaakt, dat bestendig is tegen alle weertypes. Het nieuwe informtiebord dat beneden bij de duinopgang aan de weg richting Groot-Valkenisse staat is gemaakt door Zeeuw Werk.

Afgelopen zaterdagochtend 11 september 2021, precies 77 jaar na de executie van de slachtoffers, is het nieuwe kruis geplaatst in de duinen van Valkenisse. In het dorpshuis van Biggekerke werden er toespraken gehouden door initiatiefnemer Colin Bal, wethouder Pieter Wisse, de burgemeester van Zelzate en een nabestaande. Daarna werd het oude kruis in de duinen verwijderd en werd het nieuwe kruis onthuld door een nabestaande. De ceremonie is verder gegaan bij het informatiebord beneden bij de duinopgang. Het oude kruis krijgt een geschikte plek in de gemeente Zelzate.

De hele ceremonie is terug te kijken via YouTube, klik hier om naar de livestream te gaan.