26 maart 2021

Voetballers en supporters van De Meeuwen in Zoutelande hebben hun eigen parkeermeter zodat ze vier uur gratis kunnen parkeren

ZOUTELANDE - Heel Zoutelande ontevreden over het nieuwe parkeerbeleid van de gemeente Veere? Dave van de Voorde van voetbalvereniging De Meeuwen in ieder geval niet. Trots laat het bestuurslid de parkeermeter zien die naast het clubgebouw staat zodat spelers, supporters en begeleiders vier uur gratis kunnen parkeren op het terrein onderaan de duinen aan de Westkapelseweg. ,,Anderen moeten daar 2,40 euro per uur betalen. Maar onze bezoekers en spelers kunnen daar uren gratis staan.”

Emile Calon 24-03-21, 14:27

De gemeente Veere voert vanaf april betaald parkeren in langs de kust om op die manier de dagtoerist mee te laten betalen aan de voorzieningen. Dat zorgt zeker in Zoutelande voor het nodige tumult. Want jarenlang konden dorpsraad en middenstandsvereniging voorkomen dat er niet net als in Domburg en Veere betaald moest worden voor het parkeren van auto’s.

Zodra de plannen voor het betaald parkeren langs de gehele kust bekend werden trok het bestuur van De Meeuwen dan ook bij de gemeente aan de bel en pleitte voor een speciale regeling voor de voetbalclub. ,,Want we wilden niet de eerste Zeeuwse sportvereniging zijn die de bezoekers moest confronteren met betaald parkeren.” Wethouder Pieter Wisse (CDA, verkeer) beloofde maatwerk en hij hield woord.

'Wij lenen de sleutel echt niet uit’

Van de Voorde: ,,Als er een wedstrijd is moet elke chauffeur zich melden in de bestuurskamer en vervolgens voeren wij in onze parkeermeter het kenteken in zodat die voetballer, begeleider of supporter hier vier uur gratis kan staan.” Hij verzekert dat het bestuur geen misbruik toestaat. ,,Wij hebben de sleutel van de parkeermeter en die lenen we echt niet uit. En alleen wij voeren de kentekens in. Dat laten we niemand anders doen.” Op dagen dat er geen wedstrijd is, wordt de parkeermeter ook afgesloten. ,,Zodat niemand erbij kan.”

Hij geeft ook aan dat tijdens trainingen er niet betaald hoeft te worden. ,,Buiten het hoogseizoen moet er hier aan de Westkapelseweg alleen maar betaald worden om te parkeren tot 18.00 uur. Al onze trainingen beginnen later zodat niemand daar last van heeft. En in het hoogseizoen moet er tot 21 uur betaald worden. Maar dan trainen we niet. Dus dat geeft ook geen problemen voor ons”, aldus het 74-jarige bestuurslid van De Meeuwen.

‘Je kon er dus op wachten dat het hier ook zou gebeuren’

Hij weet dat heel wat dorpsgenoten tegen het betaald parkeren zijn. Maar hij vertelt dat hij jarenlang werkte als chauffeur en veel in andere kustplaatsen kwam. ,,In Scheveningen, in Katwijk, in Zandvoort. Daar moet je overal betalen als je bij het strand je auto parkeert. Je kon er dus op wachten dat het hier ook zou gebeuren.” Volgens hem hield de voetbalvereniging daar ook rekening mee. ,,Toen we verhuisden naar dit complex hebben we met de gemeente afgesproken dat spelers, begeleiders en supporters niet moeten betalen.”

Hij wijst naar de parkeerplaats bij het sportcomplex van De Meeuwen. ,,Het is wel logisch dat de gemeente geld voor vraagt om daar te parkeren. Je moet eens weten wat voor troep de automobilisten daar allemaal achterlaten. Dat moet opgeruimd worden en dat kost ook geld.”