16 maart 2019

CDA zet vol in op jeugdparticipatie.

Op initiatief van het CDA gaat het college aan de slag met het betrekken van de Brielse jeugd bij het gemeentelijk beleid. De motie die het CDA hierover heeft ingediend, werd door de voltallige gemeenteraad ondersteund.

Met de motie wil het CDA een start geven aan een leerproces voor de jeugd om zich actief met hun omgeving bezig te houden, zodat deze toekomstige volwassen burgers bereid zijn om de samenleving met elkaar te gaan dragen. Het CDA vindt dat de thema’s die bij de jeugd leven, verkend moeten worden en dat er moet worden nagegaan hoe zij hierin willen participeren en met welke communicatiemiddelen.

Het gaat om burgerschap en dat moet worden geleerd en jongeren leren dat het beste door het te doen. Daarom stelt het CDA voor een project te starten op scholen waarbij de lokale democratie en het gemeentebestuur en de jeugd dichter bij elkaar worden gebracht.

Een democratische samenleving kan alleen maar bestaan als burgers in staat en bereid zijn die samenleving met elkaar te dragen. Participatie van inwoners, maatschappelijke instellingen en ondernemers bij nog te ontwikkelen gemeentelijk beleid of bij de uitvoering ervan, wordt al op verschillende manieren ingezet. Het is het CDA opgevallen dat de jeugd hier niet actief bij wordt betrokken. Daar moet dus verandering in komen, vindt het CDA.

Een van de pijlers van CDA-verkiezingsprogramma is ‘zorg voor elkaar en burgerschap’. Het CDA wil jongeren dan ook vroegtijdig betrekken bij de lokale democratie en bestuur zodat zij hun visie en ideeën op hun toekomst goed voor het voetlicht kunnen krijgen.

Het college heeft als gevolg van de motie dit plan op zijn agenda geplaatst en gaat aan de slag met een jeugdparticipatieplan. Het CDA heeft zich hiervoor sterk gemaakt en is dan ook erg blij dat er nu werk van wordt gemaakt, want de Brielse jeugd verdient het er ook bij te worden betrokken.