19 september 2018

CDA stelt de gemeentelijke duurzaamheidsdoelstelling niet te halen

In de raadsvergadering van 18 september jl. stelt Bas van der Linden (CDA) dat de duurzaamheidsdoelstellingen die de gemeente Brielle heeft in de binnenstad niet worden gehaald.
Als agenda punt staat de herziening van de Welstandsnota op de agenda. Daarin staan vele eisen en uitgangspunt voor de bebouwde omgeving. De rijksoverheid heeft o.a. zonnepanelen vergunningsvrij gemaakt, waardoor niet aan de welstandseisen getoetst hoeft te worden.

De binnenstad van Brielle, een historische stad, is een beschermd stadsgezicht waardoor vergunningsvrije onderdelen toch getoetst moeten worden. CDA stelt dat de eisen voor zonnepanelen in de binnenstad te streng zijn waardoor vele huishoudens geen zonnepanelen kunnen plaatsen. Deze verduurzaming staat het CDA wel na. Wethouder Schoon (VVD) zegt dat het maatwerk betreft en belooft de inwoners middels een nieuwsbrief op de hoogte te stellen.