10 maart 2018

Wethouder Wilbert Borgonjen volgt zelf reanimatiecursus

In de gemeente Brielle zijn op verschillende plaatsen AED’s opgehangen. Dit is een initiatief van de SP die in de gemeenteraad hiervoor een motie heeft ingediend. De verantwoordelijke wethouder Wilbert Borgonjen is voortvarend aan de slag gegaan met dit door de hele raad omarmde idee.

Wethouder Borgonjen is zo enthousiast over het voorstel van oud SP-raadslid Jan van der Velde, dat hij zelf ook een reanimatiecursus is gaan volgen. Binnenkort hoopt hij zijn opleiding om, als dat nodig is, met een AED het leven van mensen te kunnen redden, succesvol af te ronden.

Een AED is een Automatische Externe Defibrillator, een draagbaar apparaat dat het hartritme weer kan herstellen bij een hartstilstand. Dit gebeurt door het geven van een elektrische schok. Een van de belangrijkste doodsoorzaken in de publieke ruimte is niet een ongeluk, een val of een brand, maar een hartstilstand. Daarom is het ook zo belangrijk dat er naast een EHBO-doos en goede brandblusapparatuur óók een AED beschikbaar is. In principe moet u bij een hartstilstand direct beginnen met hartmassage en mond-op-mondbeademing, terwijl iemand anders de AED gaat halen. Zo stijgt de kans op overleving.