09 september 2015

De Vloek eindelijk ontruimd, lof voor politie

De laatste krakers van De Vloek zijn zojuist door de ME uit het pand aan de hellingweg gehaald. Het CDA is erg blij dat deze schandvlek eindelijk is ontruimd. CDA-er Cees Pluimgraaff: ‘’Beter laat dan nooit. Belachelijk dat een handjevol profiteurs een democratisch genomen besluit om de lokale economie en het sportieve karakter van Scheveningen te stimuleren zo lang kunnen tegenhouden. Nu de krakers vertrokken zijn profiteert heel Scheveningen, in plaats van een handjevol egoïstische krakers, van het stukje grond. Rederij Van der Zwan kan uitbreiden en de watersport krijgt een enorme impuls.’’

De CDA-fractie is ontsteld dat in de aanloop naar ontruiming de overgebleven krakers alles uit de kast hebben gehaald om de ontruiming zo moeilijk mogelijk te maken. Sinds maandag hadden de krakers zich verschanst op het dak van het krakersbolwerk, het pand gebarricadeerd, pallets in brand gestoken en auto’s van de douane en politie bekogeld met verf. Pluimgraaff: ‘’De Vloek weet al twaalf jaar dat ze deze locatie tijdelijk mochten gebruiken en er is zelfs een alternatieve ruimte aan ze aangeboden, wederom zonder dat De Vloek daar iets voor hoeft terug te geven aan de hardwerkende Hagenaar. In plaats van dat de krakers de stad bedanken voor twaalf jaar gratis huisvesting krijg je dit. Het is een grof schandaal.’’ Tijdens de ochtend van de ontruiming viel het verzet mee, een groot deel van de krakers was toen al vertrokken. Het CDA is onder de indruk van de professionaliteit van het politie optreden en zwaait de politie en de burgemeester alle lof toe.

Het CDA wil wel met het stadsbestuur praten over de kosten van de ontruiming, die gepaard ging met grote politie-inzet, de proceskosten en de alternatieve locatie waar de krakers opnieuw niets voor hoeven te betalen. ‘’Het kan niet zo zijn dat  de belastingbetaler opdraait voor de kosten van De Vloek’’, aldus Pluimgraaff.