Hinke de Groot in de Telegraaf over de gedenkplaat op het Soldaat van Oranjestrand: ’Triest eerbetoon aan Engelandvaarders’

Woensdagochtend stond ons raadslid Hinke de Groot in de Telegraaf van 4 oktober over haar schriftelijke vragen aan het college over de staat van het Soldaat van Oranjestrand. In het bijzonder had zij kritiek op de staat van de gedenkplaat die de Engelandvaarders herdenken. Hieronder het artikel geschreven door Tanja Verkaik:

SCHEVENINGEN - De gedenkplaat ter nagedachtenis aan Engelandvaarders op de Scheveningse Boulevard is verpauperd en nauwelijks vindbaar doordat het een veredelde parkeerplaats is geworden. CDA-raadslid Hinke de Groot vindt dat deze plek ’allesbehalve allure uitstraalt’ met de vuilnisbakken van strandtenten op steenworp afstand en pleit voor een prominentere locatie in de buurt en herstel.

Ter hoogte van het Kurhaus werd de plaquette voor het Soldaat van Oranjestrand twintig jaar geleden met veel toeters en bellen onthuld door de bekende Engelandvaarder, Soldaat van Oranje, Erik Hazelhoff Roelfzema. Het idee kwam uit de koker van de Haagse historicus Willem Post. Het gaat om een eerbetoon voor Engelandvaarders die tijdens de Tweede Wereldoorlog in geallieerde krijgsdienst vochten tegen de Duitse bezetter. Een prachtig gebaar, vindt De Groot, die zich wel ergert aan de staat van de gedenksteen en de locatie. „De tekst is nog amper leesbaar en de plek is vooral een stalling geworden voor fietsen en scooters. Dit doet geen recht aan het Soldaat van Oranjestrand. Het is nu vooral een grimmige plaat en zelfs vergane glorie te noemen.”

Er werden jaren geleden al eerder schriftelijke vragen over gesteld door Hart voor Den Haag, waarin het stadsbestuur aangaf dat de gedenkplaat een betere plek verdient nabij het Soldaat van Oranjestrand, het stuk strand links van de Pier. ’Bij de geplande vernieuwing van de dit deel van de boulevard wordt naar een geschikte locatie voor de gedenkplaat gezocht’, schreef het stadsbestuur in een eerdere beantwoording van schriftelijke vragen. „De herontwikkeling van de Middenboulevard is echter nog altijd vertraagd door de stikstofregels en het is nog altijd onzeker wanneer deze weer worden hervat”, wijst De Groot, die tot die tijd pleit voor een nieuwe, tijdelijke plek die meer in de loop zit. „Ik vind wel dat de historie een prominentere plek moet krijgen op de vernieuwde Middenboulevard. „Idealiter bij de trap van het Kurhaus of bij een bankje zodat bezoekers de gedenkplaat ook echt zien. Dit monument verdient beter.”

Daarnaast moet het stadsbestuur snel kijken naar herstel van de letters zodat deze weer te lezen zijn. „In 2019 is dit voor het laatst gebeurd. Ik snap dat de plaquette zo dicht bij de kust veel te verduren heeft van weersomstandigheden, maar dit straalt niets uit”, vindt het raadslid, dat schriftelijke vragen stelt aan het stadsbestuur en wil dat er snel actie komt.