13 mei 2020

Is brandweer uitgerust op brand in hoog gebouw?

CDA-raadslid Pluimgraaff vraagt zich af of de brandweer wel goed genoeg uitgerust is qua blusmateriaal om branden bij hoge gebouwen te kunnen blussen. Houdt de Veiligheidsregio Haaglanden, verantwoordelijk voor de brandweer, bij het inkoopbeleid van bijvoorbeeld brandweerwagens er voldoende rekening mee dat er in de toekomst steeds meer hogere gebouwen in de regio komen?

Pluimgraaff komt met zijn vragen enkele dagen na een brand in studentenflat De Struyck aan het Rijswijkseplein. In het 19 verdiepingen tellende gebouw uit 1996 brak een brand uit op de 16e verdieping, de oorzaak is nog onbekend.

Vorig jaar gaf brandweercommandant Esther Lieben in een interview met het AD al aan dat het bouwen van steeds meer en hogere torens in een kleine omgeving de brandweer in de problemen kan brengen. "Als wij met onze hoogwerker aan komen rijden, dan kunnen we blussen tot op 30 meter hoogte. Tenminste, als we voor de deur kunnen parkeren en de wagen kunnen stutten, want de flats worden tegenwoordig steeds dichter op elkaar gebouwd. "

Lieben verwees onder meer maar de plannen een woontoren van 230 meter hoog in de stad neer te zetten. "Maar als die toren in de brand vliegt, kunnen wij echt niemand meer komen redden. Denk maar niet dat het zin heeft dat we met een bakkie omhoog komen.’’

In zijn vragen over brandveiligheid van nieuwe en bestaande gebouwen, verwijst Pluimgraaff ook naar de verplichting die het kabinet gaat invoeren om vanaf 1 juli 2022 een brandalarm in elk gebouw te hebben. Hoe wil het college dat gaan controleren, vraagt het CDA-raadslid zich af. En hoe vaak?

Bron:Dagblad070