22 juni 2016

Kan de gemeente sneller betalen?

Het CDA Den Haag stelt kritische vragen over het betaalgedrag van de gemeente. Volgens fractieleden Desh Ramnath en Cees Pluimgraaff wacht de gemeente soms erg lang met het betalen van geoormerkt geld aan instellingen, stichtingen of particulieren in de stad. De fractie wil weten waarom.

Ramnath: ‘’Wanneer de gemeente of de gemeenteraad beslist dat een bepaalde instelling, persoon of bijvoorbeeld een project een financiële bijdrage vanuit de gemeente zal krijgen, duurt het soms nog erg lang voordat dit geld daadwerkelijk wordt overgemaakt door de gemeente. Hierdoor kan er niet verder worden gewerkt en/of is een project soms al voorbij of niet meer relevant wanneer de beloofde subsidie eindelijk wordt uitbetaald. Wij willen weten waarom het soms lang duurt voordat de gemeente gereserveerd geld overmaakt aan de begunstigde. Welke stappen moeten er allemaal worden doorlopen eerdat geld kan worden overgemaakt en kan dit proces wellicht sneller?’’

Als voorbeeld noemen de fractieleden het stratenmakersproject van Stichting Trix (een opleidingstraject voor jongeren). Pluimgraaff: ‘’Ik heb namens het CDA in 2013 middels een amendement op de begroting een bedrag vrijgemaakt voor het stratenmakersproject van De Trix om jongeren aan het werk te helpen. Dit bedrag heeft De Trix pas sinds dit voorjaar op haar rekening ontvangen. Ondertussen kon het project niet doorgaan. Heel spijtig. Dit mag niet meer gebeuren.’’