08 december 2022

Wethouder Bredemeijer (CDA): organisatie jeugdhulp moet anders

Het aantal kinderen met jeugdhulp is fors toegenomen. De gemeente is verantwoordelijk, maar kan niet kiezen welke zorg wel en welke niet. De gemeente heeft namelijk een hulpplicht, waardoor ook veel lichte hulp geboden moet worden. Daarvan kunnen meest kwetsbare kinderen de dupe zijn. De gemeente Den Haag gaat het anders doen, zo legt CDA-wethouder Hilbert Bredemeijer uit in het NRC. Dit interview is te lezen via deze link.

"Om zorg aan kwetsbare kinderen te kunnen blijven bieden, moeten we als samenleving kleine zorgvragen meer zelf oppakken. Dat werkt ook nog preventief. Ik wil van jeugdhulp naar gezinshulp: gezinnen en verenigingen beter ondersteunen en hiermee het kind een fijne omgeving bieden", aldus Bredemeijer.

De gemeente Den Haag gaat toewerken naar fors minder aanbieders, omdat de marktwerking is doorgeslagen. Zorg moet voor kwetsbare gezinnen toegankelijk blijven, zo vindt ook de fractie van het CDA Den Haag.