Drukwerk
07 juli 2020

In 2022 geen nieuwe mensen in de schuldsanering

Vorige week zijn twee belangrijke onderwerpen besproken: de startnotitie schuldhulpverlening en de huidige stand van zaken in de jeugdzorg. Zo zitten er momenteel meer dan 15 mensen in Wassenaar in de schuldsanering. Dat zou toch niet moeten kunnen in ons mooie dorp. Sanering is het laatste van een traject en als je daar eenmaal in zit, is het echt afzien. Rond komen met een gezin van € 50 per week is ongelooflijk zwaar. En dat 3 jaar lang. Als gemeente moeten we daarom inzetten op educatie bijvoorbeeld op scholen met budgetplanning. Zorg ook voor goede taallessen en rekenen voor bepaalde doelgroepen. Dat is cruciaal.

Verder is de vroeg signalering ontzettend belangrijk.  Wordt de huur een keer te laat betaald of de zorgverzekering of energierekening niet betaald zijn, wees proactief en ga er direct op af. Dit zijn de eerste signalen van een naderend probleem en wacht niet tot er 3 maanden huurachterstand is. Dan ben je te laat. CDA-woordvoerder Wim Koetsier: “laten we bij vaststelling van het uiteindelijke schuldhulpverleningsplan 2021-2024  ambitieuze doelen stellen – leg de lat hoog – geen nieuwe mensen in de schuldsanering in Wassenaar in 2022.”

Tijdens de vergadering kwam ook de jeugdzorg ter sprake. We zien een toename van kinderen, wildgroei in het aanbod en stijgende tarieven. Wim Koetsier: “Als CDA pleiten we niet voor korten op de jeugdzorg, maar we verwachten wel dat de gemeente controle heeft en uitkomt met het budget. En dat is op dit moment niet het geval. We stevenen op een jaarlijks tekort van ruim een € 1 miljoen af, en dat is niet houdbaar.”  Er zal aan de poort gecontroleerd moeten worden door bijvoorbeeld een praktijkondersteuner bij de huisarts, dit om er zorg voor te dragen dat de juiste hulp bij de juiste kinderen komt. Jeugdzorg die echt nodig is en geen welvaartszorg.

CDA-fractievoorzitter Ronald Everard: “Ik vind het echt onbegrijpelijk dat er nog niet is gestart met innovaties op het terrein van de jeugdzorg door het college. Zowel in Wassenaar zelf als regionaal in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). We kunnen als Wassenaar  gratis (!!) gebruik maken van de slimste startups uit Delft. Waar is het wachten op? Ook zullen we slimmer gebruik moeten maken van de welzijnsorganisaties,  het jongerenwerk, de schooladviesdienst en de maatschappij om onze jongeren beter te begeleiden en juist uit de zorg te houden.”