Drukwerk
13 januari 2020

Geen zicht gemeente op groeiende bezoekersaantallen Voorlinden?

Het CDA is blij met de aanwezigheid van een goedlopend museum als Voorlinden in de gemeente. Dit is ook zichtbaar qua groei van het aantal bezoekers uit binnen-en buitenland. Het museum voert een actief PR beleid in landelijke media met veel mooie wisselende exposities, dat hier ook debet aan is. Naar schatting komen er inmiddels circa 300.000 bezoekers naar Voorlinden. Dit is van een andere orde dan het aantal geschatte bezoekers bij de vergunningaanvraag van ca 70.000  door de indiener zelf en hun wens om een bescheiden boutique museum te zijn in een mooie rustige landelijke setting. Vanzelfsprekend hoort het museum een winstgevende exploitatie te kunnen draaien, daar past een minimum aantal bezoekers bij.

Het CDA is ook verheugd dat het museum goed draait. Desalniettemin kijken we graag verder vooruit. Hoeveel bezoekers komen er over 5 jaar.....500.000?  Dit is relevant, want we willen als lokale partij ook de aantrekkelijke landelijke woonsetting van Wassenaar-Zuid nabij duinen (natura 2000) en stad behouden. Een (relatief) te grote publiekstrekker met al haar verkeersbewegingen zou daaraan af kunnen doen. Het CDA vroeg zich af of het College tenminste zicht heeft op het huidige aantal bezoekers van het museum en hoe zij deze toekomst zelf ziet? Helaas kregen wij hier een ontwijkend antwoord op, waarin enkel naar een mogelijke exploitatievergunning van het aanpalend restaurant verwezen werd. Kent het College zelf dan wel of niet het aantal museum bezoekers? Het is de vraag of er überhaupt iets over is afgesproken of zijn het juist de juridische regels, die het College hiervan weerhouden? Het CDA is nog niet veel wijzer geworden van deze antwoorden. Dit is opmerkelijk in het licht van de discussie over het parkeerterrein, maar vanuit haar verantwoordelijkheid voor de openbare ruimte en leefbaarheid in het dorp is het ook bijzonder. Wellicht biedt de introductie van een ‘dagtoerisme-taks’, waarover VNG net als het CDA nadenkt, de kans, dat het College straks toch wil weten hoeveel jaarlijkse museum bezoekers er zijn?!