18 januari 2024

Henri Bontbal in Gorinchem

Zaterdag 13 januari was het gebouw van de Koninklijke harmonie De Bazuin in Gorinchem het toneel van de Algemene Ledenvergadering (ALV) en nieuwjaarsreceptie van CDA Zuid-Holland. Nadat Sinterklaas ook al de mooiste vestingstad van Nederland had bezocht, was het nu de beurt aan CDA-leden vanuit alle delen van Zuid-Holland om kennis te maken met onze mooie stad.

Dat gebeurde dan ook in groten getale: hoewel er al de nodige tafels en stoelen klaar stonden, leidde de hoge opkomst er toe dat de zaal moest worden uitgebreid en stoelen en tafels moesten worden bijgezet om alle gasten een zitplaats te kunnen bieden.

Na de ontvangst en huishoudelijke mededelingen door Peter Heijkoop, voorzitter CDA Zuid-Holland, was het de beurt aan onze lokale bestuursvoorzitter Gert Kraaijveld, om als gastheer namens CDA Gorinchem alle aanwezigen te verwelkomen en iets te vertellen over al het moois dat Gorinchem en de regio te bieden heeft.

Peter leidde de leden vervolgens door de reguliere agenda-onderdelen van de ALV CDA Zuid-Holland, waarna het tijd was voor de politiek rondblik. Zowel regionaal, continentaal als nationaal werd inzicht gegeven in de meest recente ontwikkelingen.

Namens de provincie, namen Meindert Stolk en Michel Rogier de aanwezigen mee in de succesvolle onderhandelingen die hebben geleid tot het coalitieakkoord van BBB, VVD, GroenLinks, PvdA en het CDA. Tom Berendsen en Ingeborg ter Laak, de nummer één en twee van de lijst voor de Europese verkiezingen, maakten van de gelegenheid gebruik om zich verder voor te stellen en het belang van die verkiezingen later dit jaar nog maar eens te benadrukken. En daarna was het de beurt aan Henri Bontenbal, fractievoorzitter van het CDA in de Tweede Kamer, om de aanwezigen te vertellen over de meest intensieve 14 weken uit zijn leven, tussen het moment van bekendmaking van zijn lijsttrekkerschap tot en met de Tweede kamerverkiezingen. Hoewel de uitslag daarvan teleurstellend was, klonk in alle verhalen, vragen en complimenten uit de zaal een nieuw optimisme en hervonden trots door. Daarbij riep Henri op tot realiteitszin; een kleinere fractie betekent naast een pas op de plaats wat betreft het landsbestuur ook minder middelen, mogelijkheden en ondersteuning. Maar bovenal klonk door dat we de uitdagende periode die voor ons ligt, met elkaar en met nieuwe energie positief in gaan, een geluid dat past bij de start van dit nieuwe jaar!

De ochtend werd afgesloten met een korte nieuwjaarsborrel en een goed bezochte standswandeling, waarbij CDA’ers onder leiding van twee stadsgidsen zelf van dichtbij konden zien waarom Gorinchem de mooiste verstingstad van Nederland is. En natuurlijk was er ook ruimte voor onze Gorcumse aanwezigen om met Henri op de foto te gaan.