02 juli 2018

Jaarstukken 2017: "Gezonde gemeentefinanciën"

Jaarstukken 2017: ''Gezonde gemeentefinanciën''

Het college heeft de balans opgemaakt, de Jaarstukken 2017 sluiten af met een voordelig resultaat van 1,4 miljoen. Het CDA hecht waarde aan financiële duurzaamheid.

Sociaal domein
Het voordeel zit vooral op Wmo en jeugd (waaronder Pgb). Wmo beschermd wonen en minder aanvragen het geen zich heeft vertaald in lagere uitgaven. Het sociaal domein is voor het CDA van belang. Het raakt de CDA uitgangspunten solidariteit en gespreide verantwoordelijkheid. Is de Wmo zorg geleverd en hoe structureel zijn de nadelen op jeugd voor onze gemeente? In 2018 worde de kosten individuele voorzieningen Natura Jeugd hoger, hoe pakt dit uit? De reserve Sociaal domein dient op lange termijn in stand te blijven om zorg te garanderen en te zorgen voor financiële continuïteit.

De accountant
Het CDA betreurt dat ten aanzien van rechtmatigheid een verklaring met beperking is afgegeven. Het is van belang dat het college hieruit lering trekt. Immers: het gaat erom aan te tonen dat je je aan de landelijke regels houdt bij het doen van uitgaven.

Conclusie
De CDA fractie kan instemmen met de resultaatbestemming Jaarstukken, wensen wel vanaf de Jaarstukken 2018 een doorontwikkeling ten aanzien van de opzet en leesbaarheid van het boekwerk en een rekening in 1 oogopslag. Ten aanzien van rechtmatigheid dient het college stappen te zetten om tot een goedkeurende verklaring te komen. Voor het CDA zijn zorgvuldigheid, spaarzaamheid en transparantie hierbij leidend zoals ook verwoord in ons verkiezingsprogram ''Voor een dorp dat we door willen geven''.