09 juli 2021

Jaarstukken 2020: "Het Coronajaar". Debat-besluit 1 juli 2021

Het college heeft de balans opgemaakt, de Jaarstukken 2020 sluiten af met een voordelig resultaat van 64.000 euro. Ook is het weerstandsvermogen als gezond te bestempelen. Het CDA hecht waarde aan financiële duurzaamheid. Wij complimenteren de ambtelijke organisatie en het college voor de opstelling van de Jaarstukken. Het jaar 2020 stond grotendeels in het teken van corona, digitaal vergaderen en de 1,5 meter samenleving. Desondanks zijn in 2020 stappen gezet op het gebied van de organisatieontwikkeling, de jeugdhulp, de raadswerkgroep duurzaamheid, de renovatie van het Peulenpark en de raadsbespreking van het eerste rapport van de rekenkamer over burgerparticipatie.

Nog een aantal constateringen en overwegingen:

Het is belangrijk om het proces controleverklaring te evalueren met de accountant opdat de verklaring tijdig beschikbaar is voor de raadsleden tijdens het debat.

Wij merken hierbij op dat het belangrijk is dat de organisatie de begrotingsvoorschriften goed volgt.

Het CDA herkent zich in de rubricering ‘’gemiddeld / hoog’’ inzake de Serviceorganisatie Jeugd omdat diverse maatregelen voor financiële en beleidsmatige verbeteringen zorgen, blijkend uit kritische raadszienswijzen.

Bij woningbouw moet de blik vooruit: bouwen, bouwen, bouwen en waken voor planningsoptimisme.

Kijk goed naar begrotingsrechtmatigheid, zeker in het licht van de komende rechtmatigheidsverantwoording, en onderbouwingen van begrotingsposten 2022.