23 maart 2024

Motie “Op elke begraafplaats in Hardinxveld-Giessendam een rolstoel

De gemeenteraad van Hardinxveld-Giessendam in vergadering bijeen op 21 maart 2024,
Overwegende dat:

- In het Coalitieakkoord “Samen krachtig voortbouwen” 2022-2026 van de gemeente Hardinxveld-Giessendam vermeld staat dat openbare voorzieningen voor iedereen toegankelijk moeten zijn;
- de Stichting Handy Car(e) rolstoelen met muntsloten beschikbaar kan stellen;
- deze Stichting al in veel plaatsen rolstoelen beschikbaar stelt bij uitvaartcentra/begraafplaatsen, waaronder bijvoorbeeld ook op de begraafplaatsen in Sliedrecht, Papendrecht, Dordrecht en de gemeente Altena;
- het beschikbaar stellen van rolstoelen voor algemeen gebruik voor inwoners met een lichamelijke beperking, ouderen, mensen die een (tijdelijke) functiebeperking hebben, astmapatiënten, enz., op begraafplaatsen een grote toegevoegde waarde heeft en in een behoefte voorziet;
- de voorgenoemde rolstoelen geschikt zijn voor alle ondergronden;
- door het beschikbaar stellen van rolstoelen mede inhoud wordt gegeven aan de lokale inclusieagenda.

Spreekt uit dat:
- de toegankelijkheid van de begraafplaatsen in de gemeente Hardinxveld-Giessendam voor bovengenoemde doelgroepen beter kan;
- aanvullend hierop de gemeente haar maatschappelijke verantwoordelijkheid, zoals omschreven in het Coalitieakkoord, invulling kan geven door het beschikbaar stellen van rolstoelen.

Draagt het college van burgemeester en wethouders op:
1. De Stichting Handy Car(e) opdracht te verstrekken voor het plaatsen en onderhouden van rolstoelen op onze gemeentelijke begraafplaatsen. T.w. 2 rolstoelen met overkapping op de begraafplaatsen aan de Tiendweg en aan de Spindermolen en 1 rolstoel met overkapping op de begraafplaats in het Kromme Gat.
2. De jaarlijkse bijdrage in de kosten van € 1.250 voor het gebruik van de rolstoelen en de éénmalige kosten van € 5.000 voor het realiseren van de overkappingen en ondervloer, ten laste te brengen van de jaarlijkse exploitatie.
3. Aandacht te besteden aan de communicatie met de inwoners van Hardinxveld-Giessendam over het beschikbaar zijn van de rolstoelen op de begraafplaatsen.

En gaat over tot de orde van de dag.

Was getekend,
Wim de Ruiter