30 oktober 2019

Uitwerking kantorenvisie 2019-2024

Het CDA heeft vragen gesteld over de kantorenleegstand van circa 15 procent. In Drechtsteden verband is hierover een rapport verschenen. In de afgelopen jaren is de situatie wel iets verbeterd door de economische ontwikkeling. Het college van Burgemeester en Wethouders geeft aan dat in Hardinxveld-Giessendam 30 kantoren leeg staan waarvan 10 in woonwijken. Dit (30) is ongeveer 15 procent van het totaal aantal kantoren. Het college wil bij de uitwerking van de economische visie de kantorenvisie betrekken.

De CDA fractie vindt het aantal van 30 leegstaande kantoren, waarvan 10 in woonwijken, belangwekkend genoeg om te volgen. Het CDA vindt het van belang dat ondernemerschap bijvoorbeeld via flexibele regels om leegstaande kantoren vrij te spelen voor startende ondernemers, vorm krijgt. Ook kan aan woningbouw gedacht worden. In de nog te verschijnen economische visie zal hierop worden ingegaan. Het CDA is erg benieuwd op welke wijze het college ondernemers in hun bedrijfsvoering zullen ondersteunen zoals in de beantwoording is aangegeven. Woningbouw is ook een interessante optie: dus een ombouw van een kantoor tot een woning/ woningen. Zo ontstaat meer ruimte voor woningbouw. De CDA fractie vindt het positief dat het college in gesprek wil gaan met eigenaren van de leegstaande kantoren om de wensen in beeld te brengen.

Timon van Zessen, raadslid CDA