15 november 2021

Duurzame samenleving: Klimaat en Energie

Of we het nu willen of niet, de aarde heeft echt onze aandacht nodig. CDA Ambacht zet zich daarom in het gehele verkiezingsprogramma in voor het ultieme doel: een circulaire gemeente en samenleving in 2030.

Natuur en water

Met meer en bewuster ecologisch groenbeheer en aandacht voor biodiversiteit geven we de natuur meer de ruimte die het verdient en nodig heeft. Het eerste circulaire bedrijventerrein draagt daar goed aan bij. De wateropvang bij heftige regenval kunnen we verbeteren door betegelde tuinen weer groen te maken. De aanleg van natuurlijke daken en het stimuleren van regentonnen en kruipruimtezakken om dit water te gebruiken voor bijvoorbeeld het besproeien van tuinen dragen allemaal bij aan bewust watergebruik.

Grondstoffen

Om zuiniger met de aarde om te gaan, moeten we de bodem minder uitputten. Minder gebruik maken van fossiele brandstoffen dus. Daarom moeten we in Hendrik-Ido-Ambacht met bedrijven en huishoudens zo snel mogelijke overgaan op groene energie. In een reëel tempo waarbij iedereen kan meekomen, zonder hoge kosten voor inwoners, met haalbare mogelijkheden en op inpasbaarheid in onze dichtbevolkte omgeving. Elektrisch rijden (met auto én fiets) faciliteren door meer laadpalen en het tegengaan van voedselverspilling horen ook bij het bewust omgaan met grondstoffen.

Afval

Op dit moment produceert elke Ambachter met 250 kg restafval ruim 150 kg restafval boven de norm. In 2023 jaar mag dit nog maar 30 kg per persoon zijn. De afvalstoffenheffing stijgt door de stijgende kostprijs van afvalverbranding. Door een lagere vaste heffing gecombineerd met betaling voor restafval wordt goed afval scheiden beloond.